tisdag 24 maj 2016

Äntligen


I flera år har jag varit sugen på två träd utan att jag har köpt dem. Anledningen är att vi inte har haft någon bra plats för dem, men nu äntligen så har vi ordnat platser och träden är köpta :-)

Det ena är en Skenkamelia, Stewartia pseudocamelia som är härdigt till zon 3. Ett underbart vackert träd som blommar mitt i sommaren med ljuvliga vita blommor som blir ca en decimeter i omkrets. Det får knallröda blad på hösten och på sikt vacker fläckig bark. Skenkamelian är långsamväxande och blir så småningom ungefär fem meter högt.

Anledningen till att jag inte har köpt trädet tidigare? Det vill växa i jord med låg PH. Vi har ju planteringar med Rhododendron och andra surjordsväxter sedan tidigare, problemet är att vi inte kan ha ett så stort träd i några av dem. Men nu har maken ordnat det hela. Borta är den gamla stora häcken med Plymspirea och istället har vi nu en ny stor rabatt med sur jord i halvskuggigt läge. Och här är det lilla trädet, äntligen!


Det andra trädet jag "alltid" har velat ha är en Magnolia. Jag hade inte bestämt vilken, men en sort med ganska stora doftande blommor skulle det vara. Problemet med Magnolia har varit vår blåsiga tomt. Vi bor ju bara några meter från en vik av Östersjön och här blåser det nästan jämt. Men även det gick att lösa till sist och när vi var på Linudden i förra veckan passade jag på att köpa min Magnolia. Björn på Linudden vet det mesta som är värt att veta om Magnolior och tipsade mig om bland annat Magnolia x wieseneri 'Aashild Kalleberg' som jag föll pladask för.

Magnolia 'Aashild Kalleberg' (som för övrigt är framtagen av en norrman:-) blir ca tre meter hög och är härdig till ca zon 4. Den har stora blad och blommar ungefär vid midsommar och även sporadiskt under resten av sommaren. Blommorna är stora, skålformade och doftande.

Och här fick den "bo" - i skydd av Rhododendronbuskaget och uthuset på ena sidan och växthuset och berget på andra sidan. Murgrönan som växer till vänster om Magnolian tuktas hårt och får inte överskrida sina gränser - här ska inga risker tas som riskerar Magnolians trivsel.


Så äntligen har jag mina två drömträd i trädgården - det ska bli spännande att se om de kommer trivas!

7 kommentarer:

Veronica sa...

Det är en speciell känsla när man får plantera ett träd som man man längtat efter!
Jag har nog inga Drömträd som jag bara, måste ha just nu!
Men det kommer helt klart att komma framöver! Jag känner mig själv :)

Kram och vi kommer i sommar :)


//Veronica

Anjas Hill sa...

Förstår så väl hur du menar när du säger dig ha längtat efter dessa träd. När jag själv jobbar i trädgården känns den som en slottspark - oändlig. När väl är klar önskar jag mig 2000 kvm till så att aj skulle kunna plantera en massa träd som jag längtar efter :-)!
Men, hoppas att du inte vill strypa mig om jag säger att skenkamelians blommor är inte särskilt stora, men de är många och höstfärgen är spektakulär.
Ha en mysig tillvaro!
/Anja

Anonym sa...

Grattis till att ha fixat till trädgården så drömmen kunde infrias! :)
Även jag drömde om en skenkamelia för några år sedan, men jag blev avrådd av plantskolan som hade ett stort fint exemplar. Anledningen? På sikt skulle trädet inte få skugga, utan bli högst i den delen av trädgården. Trist, men jag hittade nya drömträd att längta efter (och köpa). ;)
Håller tummarna att dina båda träd trivs bra och blommar vackert.
Kram Kristina

Hageidyll i Sonvika sa...

Godt å finne plass til noe man har ønsket seg lenge :-)
Vi har hatt en Pseudo kamelia i tre eller fire år og den vokser ganske sent hos oss, og har ikke blomstret. Men den er fantastisk om høsten. Nesten som en "ildkule".
Lykke til med nykommerne.

hagen vår sa...

Hei! Dette er virkelig drømmetrær. Så flinke dere er som har laget hjem til dem. Har en kamelia i vinduskarmen og 2 bittesmå magnolia ute. De har overlevd 3 vintre og den siste var hard. Det er jeg veldig glad for.
Ha det godt! Klem Anne

Lykkelig i hagen sa...

Å få oppfylt hagedrømmer er fantastisk! Lykke til med trærne dine, det blir nok flott! Jeg gleder meg til å se bilder av dem i blomst med tiden! Hilsen Anne-Kristin

Snäckskalsdalen. sa...

Det var riktigt fina träd du köpte! Jag har också Stewartia, det är ett lite fascinerande träd och blommorna är rätt kul med den där teckningen på sig! Jag trodde första att vår Magnolia kanske var samma som din, men jag tvekar, jag googlade och det stämde bra, men inte ändå.....
Vilken vacker trädgård ni har!
Kram Agneta