lördag 9 september 2017

Mager skörd


Årets äppelskörd i vår trädgård går nog till historien som den sämsta någonsin. Med lite tur räcker det till en äppelpaj, men mer än det blir det inte.

Tur då att äppelträd kan användas till annat än bara äppelodling, de passar t ex jättebra som växtstöd för Klematis.

Här är det Klematisen 'Huldine' som klättrar i vårt minsta äppelträd.


En skönhet oavsett vilket håll man ser den ifrån.


Klematis 'Huldine' tillhör den sena storblommiga gruppen och ska klippas ner till 20-30 cm över marken sen höst eller tidig vår. Den kan bli upp till 6 meter hög och är härdig till zon 3.


12 kommentarer:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Flott klematis. jeg kjøpte noen klematis på salg i går, gleder meg til det slutter å regne sånn at jeg kan få plassert dem. Her er det heller ikke noen stor eplehøst, eller pærer eller plommer for den del. Kanskje et par paier på et tre, ingen på de to andre. Ha en fin helg allikevel,
hilsen Ingeborg

Maribel sa...

Hej Nora!
Otroligt vacker, ser fram emot mina nya klematis, hoppas de blommar fint nästa år.
Trevlig helg /Marika

Marit sa...

Huff da,jeg som trodde den var mer herdig :(
Jeg har kjøpt Huldine i sommer,og håpet at den ville overleve her.
Synd med eplehøsten, da!

God helg!

Klem, Marit

HageSus i Turids hage sa...

Denne klematisen var helt nydelig! Så fint den gror i epletreet. Trist at det ikke blir noen epler hos deg.
Ha en fin søndag.
Hilsen Turid

Villrose sa...

'Huldine' er nydelig!

Gunilla Teckenberg sa...

God morgon Nora!

Den sena vårfrosten tog äppelskörden i år, jag läste att vi kommer att få brist på svenska äpplen i år.

Din `Huldine´ är jättefin, jag lyckas dåligt med Clematis. I ren desperation planterade jag monstret `Paul Farges´ till slut. Inte för att jag gillar den men jag var så innerligen trött på de taniga små rankorna.

Kram!

fruens flora sa...



Hei Nora. Nydelig clematis. Kjøpte epletre aroma i år. Ser ut som vi får 17 epler. God søndag til deg.
Hilsen Hanne-Lise.

Karin - Mina Rum sa...

Ja, årets äppelskörd har verkligen varit mager. Jag plockade ett av totalt tre (!) äpplen från trädet idag. Inte mycket att hurra för. Att låta en klematis klättra i sitt äppelträd ger i alla fall någon sorts njutning. Mitt träd är dock så ungt att det nog vore dumt att låta något klättra där.

Kram, Karin

Carita och Bertel sa...

Clematis ´Huldine´är så vacker. Jag hade den en gång men lyckades inte få den att ta sig , placerade den på fel ställe. Nu har jag en ny fröplanta, få se vad det blir av de. Ha det fint. Carita

Inger sa...

'Huldine' har börjat blomma hos mig också, den sista att slå ut. Hög som bara den, stödet räcker inte till fastän det är riktigt högt.
Kram

Anjas Hill sa...

Ett vackert äppelträd är bland det mest lyckade växtstöd jag vet för klematis.
Din klematis är dessutom så otroligt vacker!

Ha det gott med din äppelpaj ;-))!
/Anja

Veronica sa...

Huldine är nog verkligen en av de vackraste och även den som jag nog har lyckats få bäst fart på :)

Kram