tisdag 19 mars 2024

Hej Våren - vart tog du vägen?

Jag brukar säga att jag gillar att våren är långsam, jag vill kunna njuta länge av vårlökar och andra vårblommor.  Men lite tempo tycker jag ändå att man kan kräva. Det är förstås underbart att Snödropparna har blommat oförtrutet strax utanför vår dörr enda sedan början av februari, men alla andra vårblommor står helt still.


Krokusarna har stannat av och det känns lite tråkigt. Instagram och Facebook svämmar över av bilder på Krokusar i när sagt varenda trädgård i Stor-Stockholm men hos oss är det inte nära till blommor än. Jag misstänker att det har med närheten till havet att göra, våra Krokusar och vårblommor generellt är alltid sena.

Några av Julrosorna börjar få knoppar, snart är det dags att klippa bort alla gamla blad. 


Finast just nu är nog ändå Vårljungen Erica carnea 'Winterfreude' som jag köpte på STA's riksmöte förra sommaren. Jag är så glad att just denna har klarat vintern!


Jag går mina dagliga trädgårdsrundor och spanar efter vårtecken men det händer inte mycket. Just nu är det flera minusgrader ute och det hjälper ju inte heller till förstås. Måtte det vända snart, jag vill ha vårblomning NU! 😎

 

2 kommentarer:

Marit sa...

Hei Nora!
Det er et godt spørsmål. Denne vinteren har vært så lang og kald, og våren ser ut til å vente på seg. Hos deg har jo det kommet mye lengre enn her, men fort går det ikke nei. Ja, internett flommer over av lekre bilder av blonstring av både det ene og andre, og jeg orker nesten ikke å se på de en gang. Denne vinteren vil ikke slutte her, og det sluddet her senest i går kveld. Vi får håpe at våren snart dukker opp!
Klem, Marit

Maribel sa...

Hej Nora!
Våren har ändå kommit längre hos dig än här i Mälardalen. Jag såg några snödroppar en liten tuva med krokus och knoppar till Julrosorna, och sen kom det snö. Har inte varit ute nu på ett tag men tror inte att det har blivit något mer. Får se om jag kommer iväg på trädgårdsmässan då får jag uppleva våren.
Ha det gott /Marika