måndag 30 november 2009

Rabatten på baksidan

På baksidan av huset har vi en inmurad rabatt, lika lång som halva huset (ca 5-6 meter skulle jag tro). Mellan rabatten och huset är det en gång täckt med plankor som är ca en meter bred. Denna rabatten ligger i skugga på morgonen och i sol från lunchtid. På andra sidan av rabatten är det en smal gräsmatta (ca 2 meter bred) och bakom där igen står en syrenhäck, så denna rabatten är ganska skyddad. Från början innehöll denna rabatten en Hortensia, en rosa Löjntnantshjärta, en Lavendel, en Salvia, några Förgetmigej, samt även här ett antal fula rosor och en massa Tusensköna.

Här är en bild av rabatten från slutet av Maj 2007 (innan rosorna blommar):



Jag gjorde om även denna rabatt iår (fast tjuvstartade lite redan 2007 då jag planterade en vit Doftpion "Festiva Maxima".) Hortensian, Salvian, Lavendel och Löjntnantshjärta fick stå kvar, men alla rosorna grävdes upp och slängdes. Nya perenner som tillkom iår var 3 stk blå Jakobs Stege (Polemonium caeruleum), 3 stk Nävor (Geranium Johnson's Blue"), 2 stk rosa Skönaster. Denna rabatten är lite "vildvuxen", åtminstone vill jag att den skall bli det:-)

Några bilder från 2009:

April. Rosorna skall grävas upp och planterandet kan ta vid:



Början av Maj och Hortensian helt till vänster börjar så vitt få gröna knoppar medans Löjntnantshjärtat växer så att man nästan kan se det med blotta ögat:



Ett par veckor senare står Löjntnantshjärtat i full blom. Detta är en av mina absoluta favoriter - otroligt vacker!



Översiktsbild av rabatten från början av Juni:



Närbild Jakobs Stege också kallad Blågull:



Närbild Geranium Johnson's Blue:



Närbild av gräslöken som står längst till höger i rabatten. Humlan och jag delar på denna. Humlan tar hand om blommorna och jag tar resten:-)



Iår blommade Pion Festiva Maxima för första gången sedan jag planterade den 2007. Två otroligt vackra, väldoftande blommor blev det. Tyvärr fick de bara stå knappt en vecka innan en störtskur tog de:-( Pionerna är omringade av Jakobs Stege, en kombination jag är nöjd med:



I slutet av Augusti började Hortensian blomma. Det blev 4 stora, vackra blommor iår som höll hela hösten. (Datumet på bilden är fel)



Salvian blommade knappt alls iår tyvärr. Bladen doftar underbart iallafall, men jag skulle önska mig flera blommor. Jag beskär denna ganska hårt eftersom den har en tendens att sprida sig lite för mycket, kanske det är orsaken till den uteblivna blomningen?



Till sist en bild av Skönastern från slutet av Juli:



Jag är nöjd med denna rabatten och hur den har utvecklats under sommaren. Efterhand som de nya perennerna växer till sig så tror jag att den kommer bli som jag vill, möjligen behövs lite utfyllnad - det lutar nog isåfall åt flera Nävor. Färgskalan går i vitt, blått, lila och rosa i olika nyanser. Flera växter doftar gott (Pion, Salvia, Lavendel) och bin, humlor och fjärilar gillar också dessa.

Inga kommentarer: