tisdag 12 oktober 2010

Farväl till sommarstugan

Som jag nämnde igår så är sommarstugan nu såld och lämnad. Här kommer mitt "farväl" till sommarstugan och trädgården där. En bildkavalkad över det som jag gillade bäst.

Rabarbern på landet var fantastisk. De tre plantorna vi hade producerade mängder av underbara stjälkar som blev till goda pajer och marmelad. Dessutom är den ju så häftig när den vecklar ut sina blad på våren.



En stor del av tomten på landet dominerades av skog och berg. På berget fanns det gott om skrevor som växterna trivdes i. Här sedum och en blåklocka som jag tyvärr inte minns namnet på.



Här är en bild uppifrån berget som visar flera av skrevorna. Tyvärr visar den också den oerhört fula vattenslangen och vattenspridaren som jag hade glömt ta bort:-(



Här är berget från en annan vinkel ett par månader senare



Rabatten nedanför berget var ny för iår. Jag tror den kan bli fin nästa år när allt har växt till sig lite mer.



I trädgården hemma i Nacka hade jag mest vita, blå, lila och rosa blommor. På landet gick det mest i lila, gult och vitt. Jag gillar gula växter - blommorna är som små solar i rabatten och man kan ju inte bli annat än glad av gult (tycker jag åtminstone). Fokuset låg på växter som "klarar sig själv" dvs de måste klara lite torka och några veckor på egen hand. Det var nödvändigt eftersom det emellanåt kunde gå längre tid mellan varje gång vi åkte ut.



Jag gillade trädgården på landet. Tomten var ganska stor (3000 kvm), men det mesta var skogsterräng. Själva trädgårdsdelen var ganska liten. Men tomten hade ett bra läge med sol från morgon till kväll och det var ingen trafik eller insyn som störde. Dessutom var fågellivet rikt där ute. Vi hade koltrastar som byggde bo i vedstapeln och sädesärlor, talgoxar och blåmesar byggde bo under taknocken. Dessutom har jag sett (för mig) ovanliga fåglar som spillkråka, gök och trädkrypare på tomten. Men allt har sin tid och nu när vi har flyttat till ett hus på landet, nära havet och nära storstaden känns det överflödigt att ha landställe också. Och i min nya trädgård finns det som sagt gott om saker att göra och möjliga projekt. Jag får väl berätta mer om dom under vintern när projekten skall planeras:-)

3 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Men så spännande med en ny trädgård...och en massa erfarenhet från två andra i bagaget....

Annika Christensen sa...

Vad kul med ny trädgård det har jag också skaffat mig.
Nu har vi mycket spännande framför oss. Tack för titten.
Annika

Susie på Stjärnarve... sa...

...att jag håller verkligen med dig; Det räcker med en trädgård när man bor på landet. Men samtidigt måste det väl kännas lite att lämnna så fina rabatter!?
Hade också en fin trädgård i Stockholm innan vi flyttade hit, men konstigt nog har jag inte haft någon som helst "hemlängtan" trots att jag varit tillbaka flera gånger (umgås med f.d. grannen) och sett den numera ganska eftersatta trädgården. ALLT jag planterat finns kvar, men ingen har ansat eller klippt eller beskurit något på sju år.
Medan jag kommer ihåg det, det är en Acer palmatum `Garnet´ som har den fantastiska färgen!