måndag 25 november 2013

Carex morrowii 'Ice Dance'


När trädgården och naturen runt den har blivit grå och brun är det skönt med växter som är städsegröna, det vill säga att de behåller den gröna färgen hela året.

Jag har inte så mycket städsegrönt i trädgården, men det blir mer för varje år. En av mina favoriter är Japansk Starr, Carex morrowii  'Ice Dance'.


Carex morriwii 'Ice Dance' blir ca 30 cm högt och trivs i de flesta lägen. Mina står i halvskugga i lerjord. De sprider sig med utlöpare, men inte så mycket att det blir ett problem tycker jag. De nya småplantorna är lätta att gräva upp och flytta. Här är några små som skall grävas upp till våren och få flytta till andra platser i trädgården.



9 kommentarer:

Marit sa...

Det er et fint gress, og den sprer seg nesten for godt. Jeg har den på to steder, og den vokser mye, nesten skummel ;-) Men jeg liker den veldig godt. Ha en fin kveld.

Klem!

Veronica sa...

Mmmm, det är trevligt med sånt som inte blir brunt av frosten. I år är det ovanligt mycket som fortfarande är grönt så här sent! Men nu är det nog bara nån vecka kvar tills det smäller till !

Kram

Gunilla Teckenberg sa...

Ja, den är fin, men....det är ett Carex gräs och de är spridningsbenägna. Jag planterade min "Ice dance" i en bottenlös kruka som jag grävde ner. Den letar sig utanför krukan med sina rotskott men det är hanterbart i alla fall.

Kram!

Landbohaven sa...

Fint græs.
Tak for kigget.
Ha´ en god dag.

lavendia sa...

Jag har inget gräs hos mig. Bara inte blivit av. En gång köpte jag något som hette vaniljgräs (Impecta), men dels tyckte jag inte det doftade vanilj o dels såg det ut som kvickrot. Så det åkte bort.

Susie på Stjärnarve... sa...

Älskar ju gräs, men har - trots ordentlig påläsning - gått på ett par minor med sådana som spritt sig som ogräs! Så numera är jag lite försiktig.....

Bettina Bäck sa...

Jättefina strån! Måste också bli duktigare på det där med lite grönt även den här årstiden, det behövs! Kram!

Fagertunhagen sa...

Så nydelig med grønt nå. Jeg er ikke så flink til å tenke på eviggrønt, for snøen pleier jo å dekke det meste her... (om enn ikke enda)

Tant Otteskrufv sa...

En "ryggradsväxt" kan tänkas? Vår tog stryk senaste vintern, men kom någorlunda igen under sommaren. Småplantor har det tyvärr inte blivit än, men kanske kommer de nästa säsong. Den får gärna bli fler!