torsdag 26 februari 2015

Julrosor på gång


Nu börjar Julrosorna få knoppar och om vädret håller i sig och rådjuren håller sig borta så dröjer det nog inte så länge tills de första blommar.

Här är några bilder från igår

Helleborus niger


H. hybridus 'Red Lady'


H. hybridus 'Blue Metallic Lady'


Och till sist en frösådd utan namn som jag har fått av en trädgårdsvän


Julrosor är underbara tycker jag. Blomningen är höjdpunkten förstås men bladen som är gröna och fräscha hela vintern har också ett stort värde. Här brukar rådjuren äta de flesta blomknopparna så jag har fått lära mig att inte ta blomningen för given, men hoppet lever än så länge om fina blommor - vi får väl se hur det går:-)

5 kommentarer:

Bikas Trädgård sa...

Vad långt våren kommit hos er, här ligger fortfarande mycket snö kvar. Längtar tills jag också kan spana efter dessa godingar.
Kram Ulrika

Bikas Trädgård sa...

Vad långt våren kommit hos er, här ligger fortfarande mycket snö kvar. Längtar tills jag också kan spana efter dessa godingar.
Kram Ulrika

Marit sa...

Heldige deg! Så herlig det er å se helleborusene titte opp av snøen. Jeg har så mange av de, og venter meg syk av lengsel etter å se de igjen :)
Jeg får kose meg med dine imens.

Klem!

Hageidyll i Sonvika sa...

Fine bilder av juleroser. Har fått det til for første gang i år, og med utestengte rådyr, er det bare å nyte.!!
Ta mange turer i hagen:-)))

Anjas Hill sa...

Så underbart det ser ut Nora! Visst ärt det tidigt för hybridjulrosorna?

Ha en fin helg och ge en lite puss på kinden från mig på minstingen ;-))!

Kram, Anja