tisdag 13 april 2010

Nytt i krukorna

I söndags fyllde jag krukorna utomhus med nya fräscha växter. Det mesta inhandlades på trädgårdsmässan i Älvsjö. Variationen blev inte så stor, men krukorna är spridda över tomten så då blev resultatet ok ändå tycker jag.

Det blev fina, gula vivor (som jag tänker plantera ut i någon rabatt sedan eftersom de är perenna)





Påskliljor, murgröna och flera gula vivor



Och några gräddvita vivor med murgröna



Och lite flera påskliljor







Jag vet att många tycker att "gult är fult" när det gäller blommor, men jag tycker att det är en glad färg som piggar upp - särskilt nu på våren. Tyvärr passar det inte in färgmässigt med gula växter hos mig, men så här på våren funkar det jättebra eftersom det är så lite annat som blommar än. Dessutom påminner dessa gula blommor mig om min forsythia som jag hoppas skall blomma snart också. På landet däremot har jag en del gula perenner. Där går det mesta i vitt, gult och lila (förutom grönt förståss) och jag tycker det funkar bra där. Eftersom trädgården på landet domineras av ett stort grått berg och flera stora altaner i trä passar det bra med färger som lyser upp.

3 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Jag tror att gult är på väg "upp" igen....

Mia sa...

Jag har alltid tyckt om gult så jag tycker det ser jättefint och vårligt ut. Men jösses, så många stiliga krukor du har !!

Anita sa...

Så flotte krukker du har plantet i... Det ble skikkeligt vår hos deg nå:)