söndag 30 juni 2013

Calceolaria biflora


I vintras sådde jag Tvillingtoffel, Calceolaria biflora. Enligt mina noteringar sådde jag den 2:a februari och de spirade redan den 11:e februari. Sedan fick de stå i växtrummet i källaren tills våren kom. Det blev ganska många plantor och jag har satt dem i grupper på olika ställen i trädgården. Några av dem har börjat blomma nu, visst är de söta?


Tvillingtoffeln blir ca 10-15 cm hög och trivs i väldränerad jord i halvskugga till skugga. Jag har satt några i sur jord och några i vanlig jord och den verkar trivas lika bra på båda ställena.


Tvillingtoffeln förökas med frön eller delning och är härdig till zon 6. Vad gäller blomtiden hittar jag mycket motstridiga uppgifter på nätet. Det mest positiva är att de blommar från juni till september - hoppas det stämmer:-)

5 kommentarer:

MarJE sa...

Den var virkelig søt.

Gunilla Teckenberg sa...

Ja, den är söt! Har den också och den brer ut sig som en marktäckare men lätt att ta bort om den blir för stor.

Ha det gott!

Turid sa...

Så søt den er :) Innmari artig med selvsådde stauder.
Ønsker deg en finfin sommer, Nora.

Karin - Mina Rum sa...

En riktig sötnos den där toffeln!

Kram!

Jannibele sa...

Så artig og yndig den var. Lysende og livlig farge. I min favorittfargeskala:)