onsdag 7 augusti 2013

Trädgårdspynt


Vi har ingen trädgårdspynt i vår trädgård. Inga statyer, tomtar, betongalster, fågelbad, fontäner eller något annat.

En av orsakerna är att vi inte riktigt "är där" ännu. Vi är fortfarande i den fasen där vi mest röjer och "bryter mark". Sommaren 2013 har dominerats av återställande av den rasande parkeringen samt installationen av nytt reningsverk (påbörjas förmodligen nästa vecka)

En annan orsak är att jag oftast inte riktigt gillar pynt i trädgården. I alla fall inte vissa sorters trädgårdspynt. Dessutom har vi ganska mycket sten, berg i dagen och gamla fina stenmurar hos oss. Det i sig är ju också någon sorts dekoration. Och ganska ofta tycker jag  att pynten blir för dominerande och onaturlig. Att det är den som är mittpunkten och att växterna får spela en biroll istället för att vara den mittpunkt jag vill att de skall vara.

Trots min lite negativa inställning till "krimskrams" måste jag erkänna att det finns de som dekorerar sin trädgård på ett smakfullt och vackert sätt. Där pynten spelar en biroll och framhäver växterna istället för att ta över helt. Några exempel är Pias trädgård Torvan och Carita och Bertels trädgård Klarbäret. Två underbara trädgårdar som jag tycker ni skall passa på att besöka om ni har möjlighet.

Jag hoppas att vi också skall kunna smycka vår trädgård så där lite diskret och smakfullt i framtiden. Första inköpet är iallafall gjort, maken hittade nämligen dessa på Blocket här om dagen.


Två gamla fina stallfönster som skall få pryda vår trädgård. Det kommer dröja ett tag innan de hamnar på sin tilltänkta plats, men jag tror det kommer bli fint så småningom:-)

9 kommentarer:

Ruben sa...

Omvändelsens stund är nära! ;-)

Jag har tyckt lite som du tidigare, hos andra har det varit snyggt, men här hemma dominerar pyntet för mycket.

Men efter att ha besökt ett flertal trädgårdar har jag mer och mer börjat inse, att pynt faktiskt tillför en hel del till trädgården.

Men, som sagt, det skall ha en underordnad roll i förhållande till växterna.

Ha det gott - och pynta på!!!
/Ruben

Ruben sa...

PS
Vad menar du?! Gick igenom hela Torvans blogg utan att hitta ett enda pynt. ;-)
/R

winther sa...

Hei,Nora.
Jeg har ikke din postadresse og får derfor ikke sendt deg orientvalmuefrø. Jeg har heller ikke din e-postadresse og kontakter deg derfor på denne måten. Beste hilsen Kay Olav Winther d.e.

Veronica sa...

Pynt/krimskrams i trädgården kan förhöja men verkligen oxå sänka känslan i trädgården!
Jag har krimskrams av bägge sorterna :)
Men,
Era fönster kommer definitivt ligga på rätt sida av Snyggapyntskalan :)

Kram

Mia sa...

Dina fönster ser charmiga ut och kommer bli en fryd för ögat. När det gäller krims tillhör jag det svaga släktet, jag har en drillion grodor runt om, bara måste ha dom. I fjor flyttade det dessutom in två gnomar, uscha mig, men jag simpelten älskar dom ..

Turid sa...

Vi er nok litt like her. Jeg har blomster i hagen, ikke pynt ;) Jo, to lykter til å ha lys inni ved lysthuset. Ellers intet. Vindusrammene blir fine med blomster rundt tror jeg, gleder meg til det blogges.
Ønsker deg ei finfin helg.

ElisabethS sa...

Lite pynt her enda også, men de vinduene er nok noe jeg gjerne kunne hatt her. Var i hagen til Maria i strandhuset i helga, og hun er virkelig dyktig med å kombindere ting og planter og få det til å se ut som det er sånn det bare skal være. Hos meg kom de første fuglebadene på plass i år, og det blir nok litt mer fokus på pynt hos meg framover. Men hagenisser blir det nok aldri. ;)

Bettina Bäck sa...

Jag svimmar! Fönsten är otroligt vackra! Nu ska jag leta vidare på din blogg efter solrosor. :-)

Hélena sa...

Galet snygga fönster! Väcker habegär, stort habegär. Jag gillar visst pynt, rostiga urnor, vackra blickfång! Instämmer med det som Ruben skrev!
Kram Hélena