torsdag 24 oktober 2013

Larix decidua 'Puli'


Jag köpte inte bara Perukbusken när jag var i shoppingtagen för ett par veckor sedan. Det blev flera buskar och små träd och ett av dem är detta; Larix decidua 'Puli'


När jag googlade efter svenskt namn på detta hittade jag många alternativ: Dvärglärk, Hänglärk, Europeisk Lärk och Europeisk hänglärk är bara några av alternativen jag hittade.

Larix decidua 'Puli' väljer man stamhöjden på själv när man handlar. Min är ungefär 150 cm och jag är mycket nöjd med den jag fick tag på. Larix decidua 'Puli' lär vara härdig till zon 5 och likt alla andra Lärkträd tappar den barren på vintern. Den trivs i sol-halvskugga och passar även att plantera i kruka.

3 kommentarer:

Marit sa...

Jeg synes de lerkene er så flotte. Her i Norge kalles de hengelerk. Jeg har tre forskjellige lerker her. Jeg har en som ligner på din, men min heter 'Stiff Weeper'. De er sunne og gode planter som tåler alt virker det som.
Klem!

trädgårdsdrömmar sa...

Det där var ett fint träd.Hade en uppstammad lärk men vintern tog knäcken på den.
Kram.

Gunilla Teckenberg sa...

Lärk är vackra träd och det finns ju några att välja på.

Dendär liknar den som vi har i trädgården med sortnamnet `Kornik´

Kram!