lördag 11 mars 2017

Abies procera 'Procumbens'


Det händer inte så mycket i trädgården än. Senaste veckans kyla och snöfall gör att det fortfarande känns som vinter även om dagarna är ljusa och bra mycket längre än för bara några veckor sedan.

Så här års är jag därför extra glad och tacksam för alla vintergröna växter vi har planterat de senaste åren. En av dessa är Abies procera 'Procumbens', en liten gran med silverfärgade barr och oregelbundet växtsätt.



Barren på denna är verkligen något alldeles extra. Dessutom är de ganska mjuka och sticks inte vilket uppskattas av en som ibland har svårt att låta bli att inte bara titta men även röra :-)


Vår Abies procera 'Procumbens' har ett skott som sticker ut och som bör klippas bort, något jag ibland har svårt med. Just på dessa små barrväxter tycker jag ofta att det syns så alltför väl att man har varit framme med sekatören, den avklippta grenen syns så tydligt på något sätt och eftersom plantorna växer långsamt tar det lång tid innan det döljs. Skottet klipptes alltså inte bort idag.....men det kommer tas bort......tror jag :-) Och gör inte jag det så kommer nog min man att göra det, han är nämligen inte alls lika feg som jag när det gäller "frisering" av växterna i trädgården!

10 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Så söt gran och inte stickig! Det gillas :) Ja det känns fortfarande lite grått ute i trädgården, men snart så...
Ha en fin lördag!
Kram från Titti

Marit sa...

Så flott den er da! Myke nåler høres herlig ut. Fin farge på den! Du har så mye flott i hagen din :)

Klem!

Inger sa...

Jättesöt, jag gillar också att klippa.
Kram

Anonym sa...

Snygg! Ibland är det svårt att klippa, men en dag så känns det rätt. ;) Ser att ni fått i alla fall lite snö, hoppas det kommer lite regn ytterligare nu.
Kram Kristina

Anjas Hill sa...


Så här års har man verkligen stor glädje av "barrisar":-)

Ha det gott!
/Anja

Gunilla Teckenberg sa...

Den var verkligen jättefin !

Jag är också alldeles för feg när det kommer till klippning. Det händer sällan något drastiskt men ändå.. Sen skall man veta när det skall klippas och också vara klar över vilken form man önskar sig. Inte enkelt alls.

Kram!

Ranten sa...

Jeg har også fått øynene opp for barvekster :-)) Foreløpig kun de småvokste, men et sted må man jo begynne?! Når våren kommer til deg tar du nok fort innpå oss på vestlandet ;-)) Ønsker deg en fin uke!

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Det er så fint med vintergrønt, hagen blir ikke den samme uten. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

Rost och rädisor sa...

Spännande med alla olika barrväxter och mjuka barr låter ju trevligt.
Allt gott
/Anette

Anna-Karin Rickardsson sa...

Vilken fin ädelgran. Och att den inte sticks är ju ett extra plus. Blev lite full i skratt när jag läste att du har lite svårt för att frisera växterna. Sån är jag också, och precis som hos er är det min man som brukar få ta hand om det när jag är för blödig. :)
Kram Anna-Karin