lördag 25 februari 2017

Liten och ensam


Snöklockor och snödroppar är bland det finaste jag vet. När vi flyttade hit hade jag förhoppningar om att det skulle finnas just Snödroppar i trädgården, det gör ju ofta det i gamla trädgårdar. Och visst fanns det, men inte i de mängderna jag drömde om. Detta är nämligen hela beståndet.


Snödroppar bör man helst köpa och plantera "in the green" vad jag har förstått. Det innebär att man köper och planterar dem på våren, efter att de har blommat över, medan bladen fortfarande är gröna. Jag har aldrig kommit till skott och köpt flera Snödroppar så tills vidare får jag väl njuta av de få vi har (som jag misstänker inte trivs så värst bra eftersom de är pyttesmå och inte har förökat sig)

10 kommentarer:

Marit sa...

Jeg lykkes heller ikke å få store tepper med snøklokker. De øker veldig sakte i antall her. Det må jo skyldes jorden eller noe sånt? Andre steder er det jo hvitt så langt en kan se. Søte er de selv om de er få! Her sees de ikke før i april som regel :)

Ha en fin helg!

Klem, Marit

Lykkelig i hagen sa...

Mine snøklokker trives heldigvis godt, de tre jeg tok med fra bestefarshagen har blitt til mange, og jeg har delt opp og plantet på nye steder. Jeg håper du får fatt i flere og at de vil spre seg etter hvert! Fin lørdag til deg, Nora. Klem fraAnne-Kristin

Tant Otteskrufv sa...

När de blommat klart så krafsa försiktigt och se om du hittar några pyttelök som inte blommat. De kan du prova att sätta på ett ställe som är fuktigt på våren men torkar upp efter midsommar och är torrt om hösten. Så gillar våra att stå, de var inte heller många från början men fick prova nya ställen och nu blir de låååångsamt fler :)

Gunilla Teckenberg sa...

Här har du en till som inte heller lyckats särskilt bra med de vackra vårlökarna. Jag fick en rugge för några år sedan av tant Otteskrufv och den kom faktiskt tillbaka, hoppas de brer ut sig.

Kram!

Carita och Bertel sa...

Så gulligt med vårens första snödroppar. Här ligger snön, som nu har blivit ett hårt snötäcke och några snödroppar ser jag inte till. Nu får dom kämpa sig upp genom isskorpan, trist. Men det är blå himmel och sol så sitter man inomhus kan man inbilla sig att det nästan är vår. Ha det fint. Carita

Anjas Hill sa...

Visst är de söta!
Om du jätteintresserad av dem så mejla eller skriv någon kommentar i Glädjekällans trädgårdsblogg; http://gladjekallan.blogspot.se/. Birgitta är otroligt kunnig om dessa och har själv mängder av olika arter och sorter. Hon är nyligen hemkommen från England från en snödroppsresa. Förra året medverkade hon också i Go'Kväll med Gunnel Carlson.

Ha det fint!
/Anja

Maribel sa...

Hej Nora!
Snödroppar har jag inte lyckats få att trivas, har köpt lökar ett flertal gånger, som inte kommit upp. Förra året fick jag ett paket från en bloggvän, och nu har jag stora förhoppningar om att de skall titta fram i vår.
Ha en fin helg /Marika

Inger sa...

På senare tid har jag delat på snödropparna och de har tagit sig fint, blev fort många fler. Du kanske behöver komplettera med några nya också. Lycka till!
Kram

Veronica sa...

Snödroppar finns i min trädgård sedan gammalt men trots att jag har delat och flyttat så blir de lixom aldrig fler!
Trist men sant.

Fast några fler än 3 har jag ju förstås och jag har definitivt så jag kan dela med mig!

Och nu tittade jag ut genom fönstret och såg att det snöar... Igen!
jag vill ha vår!!!

Kram

//Veronica-SandaCottage

Anna-Karin Rickardsson sa...

Hej!
Jag har många gånger provat att sätta snödroppar som lök men det har inte velat sig alls, så det är nog "in the green" som är bäst gissar jag. Fick fina utblommade bestånd av en vän och de har återkommit men inte blivit fler. Drömmer också om att de ska många men nej, nej det verkar de inte vilja. Fina är de i alla fall även om de är få :)
Kram Anna-Karin