onsdag 7 juni 2017

Undrar vad han tänkte.....


....en av våra grannar när maken i lördags gick dit och frågade om vi möjligen kunde få några av stubbarna som låg på deras tomt. Han hade hur som helst inget emot att vi hämtade fyra stubbar i olika storlekar och därmed kunde vi äntligen bygga vårt stumpery som jag har funderat på ett bra tag. Idén väcktes när Gunilla (som har den fina bloggen Hagtorpet) för ett par år sedan berättade om sitt nygjorda stumpery. Jag hade aldrig hört talas om stumpery tidigare, men föll pladask - kombinationen stubbar och växter ger en extra dimension till det som annars brukas kallas lund eller woodland.

Vårt stumpery har vi gjort i en rabatt som fanns här när vi flyttade in, men som vi aldrig har gjort i ordning. Den har mer blivit som en plats där vi ställer växter tillfälligt och har väl i ärlighetens namn varit rätt kaotisk. Här en bild från juni 2016


I lördags startade då "projekt stumpery". Maken och femåringen gick med skottkärran de 150 metrarna till grannen och forslade hem fyra stubbar i olika storlekar. Torvblock och torv inhandlades och så började grävandet. Plymspirean längst upp i bild ligger numera i komposten och det gör även några av alla ormbunkarna. Praktbetonikan som växer i kanten mot grusgången fick stå kvar. De är fina och fyller verkligen sin funktion. Nästan allt annat grävdes upp och ställdes i krukor.


Stubbarna har legat några år på grannens tomt och har precis det där lite "slitna" utseendet vi var ute efter.


När rabatten var rensad och jorden grävt om var det dags för torvblocken. Hela rabatten lutar och det kändes därför rätt med en terrassering. Torvblocken fäste vi med armeringsjärn som kördes ner djupt i jorden.


Befintlig jord blandades upp med torv och kompostjord.


På söndag eftermiddag var grundarbetet klart och det roligaste i hela projektet, nämligen att plantera, fick jag ta hand om. Som vanligt hade jag ingen ritning eller plan utan jag bar runt krukor och provade mig fram. Tre kvällar senare var det hela klart och jag blev riktigt nöjd med resultatet.

Här växer det nu några olika ormbunkar (vilket känns som ett måste i ett stumpery), hostor, gullflocka (både den vanliga och den variegerade), två sorters rodgersia, fotblad, sockblommor, finflikig pelarbrakved, en liten avenbok, en humle och en del annat.



Det enda som inte är klart är nedersta hörnet där det för tillfället står en svart plasthink. Där får man använda fantasin och se för sig en manchurisk strimlönn:-) (som inte har köpts än). Mot portalen till höger i bilden har vi satt två klematis som förhoppningsvis på sikt kan klä in portalen.


Hostorna som står mellan stenarna och torvblocken hoppas vi kommer breda ut sig över både stenkanten och torvblocken och skapa en mjuk inramning.



Den svarta stolpen som står i rabatten är en gammal fin lampa





Jag har läst många gånger att det är ett "måste" att täcka jorden i ett woodland eller en lund. Kanske är det så med ett stumpery också, men det tänker jag strunta i. Jag har insett att det inte är min starka sida att skapa såna miljöer, proportionerna blir alltid fel och det blir bara rörigt alltihop. Flera av växterna som jag har planterat här kommer bli ganska mycket större i omfång på sikt, men jag tror att avståndet ska vara tillräckligt stort för att det ska bli någon sorts ordning här. Annars får jag väl dela eller flytta det som inte fungerar.....ett nöje det också:-)


Till sist ett stort TACK till Gunilla för inspirationen och idén som du "sådde" hos mig med ditt blogginlägg!


6 kommentarer:

Marit sa...

Så spennende da!"Stumpery" har jeg sett på en dansk blogg for et år siden eller noe sånt,og det fanget min interesse også. Gunilla har som du nevner også skrevet om dette, og det er jo morsomt med noe "nytt" i hagen. Så fint det ble! Dere gjør det så nøye, og armerte torvblokker har jeg aldri sett før.
Det skal bli gøy å se hvordan hostaene vokser der.

Klem, Marit

Ranten sa...

Det ser kjempefint ut! Måtte inn å lese på bloggen du linket til også :-)) Gleder meg til å følge utviklingen! Klem, Marit

Gunilla Teckenberg sa...

Applåder Nora!

..och vilka snygga stubbar ni fått tag på. Jag hittade inte så fina stubbar när jag höll på men jag letar ständigt så om jag hittar någon går det ju enkelt att fylla på, ju större stubbe desto bättre.

Jag hittade på ett svenskt ord för detta, kallar det för stubberi.

Man måste inte alls täcka jorden, det är ett envist påstående som ständigt dyker upp. Jag vill inte ha en grön röra av alla växter vilket det blir om all jord är täckt. Samtliga växter skall kunna ses och utvecklas, inte konkurrera med varandra.

...och så snyggt det blev Nora!

Kram!

Maribel sa...

Hej Nora!
Det måste ni vara nöjda med, blev riktigt fint, och en glad granne som blev av med sina stubbar.
Ha det fint /Marika

hagen vår sa...

Hei Nora!
Dette var det veldig spennende å se og lese. Det er kjempefint. Det ser ut til at dere har hatt det morsomt når dere har skapt dette bedet. Portalen/tunnelen dere er laget, er flott. Har sånn sansen for slike byggverk.
Tusen hjertelig for hyggelig kommentar.
Klem Anne

Unknown sa...

Underbart projekt med många fina växter och fiffiga lösningar. Gillar att hostorna får funktionen att dölja torvblocken, bl a. Jag tror stumpery kommer att bli vanligare, Pernilla och John byggde en härmomveckan på bästa sändningstid ..... jag får för mig att de behandlade/målade trädrötterna med något, men minns inte riktigt. Hur som helst är det mycket snyggt.
Trädet du frågade efter hos mig är en sydbok, liknar inget annat träd, kolla på nätet, du kommer att ÄLSKA det. Den är svår att fånga på bild hos mig, sirlig utan enhetlig bakgrund, så jag har nog inte skrivit om den, men kanske ska.
Kram
Marta