torsdag 20 juli 2017

Goda vänner med goda idéer


Att blogga om trädgården har fört med sig mycket positivt för min del, inte minst kontakten med andra bloggare! De flesta av de jag har kontakt med har jag aldrig träffat, men det känns ändå på något sätt som att jag känner flera av er ändå. Flera av växterna i vår trädgård har jag fått av bloggvänner antigen som små plantor, sticklingar eller fröer. Otaliga är alla goda råd och idéer jag också har fått genom åren via bloggen.

De senaste tre-fyra åren har vi dessutom haft förmånen att få besöka några av dem jag har lärt känna via bloggen och även fått besök av några bloggvänner i vår egen trädgård. Våra besök hos andra har varit fler än besöken hos oss, men allt eftersom vår trädgård börjar ta form och vi inser att det trots allt inte är så farligt att ta emot besök i en stökig trädgård med många pågående projekt har det även kommit besökare hit.

Förra torsdagen hade vi turen att få besök av Eirin och Lars som kommit från Norge för några dagars semester i Stockholm. De har den inspirerande bloggen Hageidyll i Sponvika som jag varmt kan rekommendera. Sponvika är en liten idyll vid kusten, bara någon mil från Skjeberg i sydöstra Norge där jag växte upp, och förra sommaren passade vi på att besöka Eirin och Lars i deras trädgård (finns att läsa om här).

Att gå en trädgårdsrunda med andra som delar ens intresse tar tid och är givande på många sätt. Det blir lite som att se sin trädgård med andras ögon och jag får varje gång tankar och idéer på ändringar eller förbättringar. Ibland kan det även bli så att man inser att saker man kanske inte är så nöjd med trots allt inte är så tokiga ändå. Människor som delar ens trädgårdsintresse kommer nämligen med mängder av frågor och delar med sig av egna erfarenheter och tips på både växter och lösningar.

Ett av våra nyaste projekt i trädgården är restaureringen av en rabatt vi gjorde för några år sedan. Den blev egentligen aldrig varken bra eller färdig så vi har gjort om den helt och hållet. Grundarbetet är klart, men vi har inte riktigt kommit fram till vad vi ska plantera här och hur innehållet i rabatten ska placeras. Idéer har vi, men när våra gäster kom med ytterligare några förslag kändes det som att polletten äntligen trillade ner. Så vid fikat efter trädgårdsrundan kom papper och penna fram och Lars och Peter tog snabbt fram en skiss som vi nog till stor del kommer jobba efter.


Rabatten då? Jo, den ser just nu ut så här. Flera inlägg kommer när vi kommit igång med utformningen av den.





Till Lars och Eirin vill jag till sist säga tack för besöket och för att ni tog er tid att komma hit. Det var jättetrevligt att få besök och roligt när besökarna är så engagerade och intresserade som ni är!

Till er andra som läser denna bloggen vill jag säga att ni är hjärtligt välkomna hit om ni har vägarna förbi Tyresö (men hör av er först så vi är hemma :-)

6 kommentarer:

Marit sa...

Så flott at de kom på besøk! De er mye på tur både i Sverige og Danmark. Bloggvenner er hyggelig å treffe ja. Det "nye" bedet ser flott ut, og mange muligheter der.
Hva har dere brukt som kant?

Klem, Marit

fruens flora sa...


Hei. Herlig å få besøk av så to engasjerte som de. Det skulle vært noen bloggtreff, slik som de har mye av i Danmark. Flott nytt bed, mange muligheter ja. Ønsker deg en fin kveld.
Hilsen Hanne-Lise.

Lykkelig i hagen sa...

Hei Nora. Ser ut som om dere hadde en flott dag sammen. Jeg håper jeg en dag skal ha interessant nok hage til å invitere inn i. Jeg utvider bedene litt etter litt, men må ha planter nok til å sette ned også. Da er det spesielt kjekt med bloggvenner som deler av overskuddet sitt. Det hjelper ikke akkurat at hjorten spiser så mye, i går oppdaget jeg at den hadde spist alle toppene på høstfloksene mine. Ha en fin helg, og om jeg skulle være på dine kanter en gsng, så kommer jge gjerne på besøk. Klem fra Anne-Kristin

Inger sa...

Kan inte sluta förundras över hur kuperad er trädgård är. Har alltid önskat mig lite nivåskillnader, både i stadsträdgården och på landet, men båda är ohjälpligt platta. Tack för inbjudan, jag säger detsamma till dig!
Kram

HageSus i Turids hage sa...

Spennende når noen begynner på et prosjekt og lar besøkende på bloggen få følge med på utviklingen av prosjektet slik du er i ferd med å gjøre. Og ja, det er morsomt å ha besøk av hageinteresserte hagefolk.
Ønsker deg en fin uke!
Hilsen Turid

Anonym sa...

Det var ju det bästa av trädgårdsbesök, trevliga människor och bra idéer! :) Just utbytet med likasinnade är nog det jag tycker är det absolut bästa med trädgårdsbesök, både i den egna trädgården och andras. Och så underbart skönt det är när pusselbitarna som saknats faller på plats! :)
Kram Kristina