tisdag 25 juli 2017

Undantaget som bekräftar regeln?


Jag har ganska många gånger beklagat mig här på bloggen om min bristande förmåga att få till snygga, tätt planterade rabatter. Men ingen regel utan undantag, det finns faktiskt en rabatt där jag har planterat tätt som jag är riktigt nöjd med.


Det här är rabatten mellan vår parkering och ena växthuset. Färgskalan går i gult/lime/grönt, färger jag gillar skarpt!


Detta är söderläge med en skyddande stenmur på ena sidan och växthuset på andra sidan, helt klart det varmaste läget på vår tomt skulle jag tro.

Här växer  tuvröret Calamagrostis x autiflora 'Karl Foerster', hakonegräset Haconechloa aureola, jättedaggkåpor Alchemilla Mollis, Sallatsaralian Aralia cordata 'Sun King' ett par gula dagliljor (som inte har börjat blomma än), Lönnen Acer palmatum 'Dissectum Garnet' , Rönnsumaken Rhus typhina 'Tiger Eyes' (som har varit snäll och inte skickat några rotskott på de fyra åren jag har haft den) samt en Clematis tangutica som är ny för året men som förhoppningsvis ska klättra fint i staketet längst bort så småningom.


Någon typisk perennrabatt kan man kanske inte kalla detta, men jag är nöjd med min skapelse som är den första rabatten man ser när man kommer till oss (eller om man skulle råka gå förbi på stigen som går förbi vår tomt). Jag vet att många har svårt för gult som ju får sägas vara huvudfärgen här (nåja, limegult kanske om man ska vara noga) men jag vill verkligen slå ett slag för just den färgen. I mitt tycke är den tillsammans med vitt den klart snyggaste komplementfärgen till grönt och den gör sig riktigt bra ihop med de gråa stenarna också tycker jag!


11 kommentarer:

Marit sa...

Så flott bed! Forstår godt at du er fornøyd med det. Gult/lime er fint sammen med grått og hvitt. Grå steiner er egentlig fint til alt :)

Klem, Marit

Charlotta sa...

Riktigt snyggt och det accentueras vackert mot stenarna. Att ha tätt i planteringen är snyggt och praktiskt. Men jag har i några rabatter börjat önska tillbaka till tiden då jag kunde rensa ogräs med kultivatorn. Nu nästlar sig ogräset in i växterna i stället... (Aldrig är man riktigt nöjd... ;) )
Ha det gott!

Inger sa...

Så fluffigt och fint, lime är en favorit. Lime passar till mycket. Kommer att bli toppen med klematisen.
Kram

fruens flora sa...



Hei. Det ble bra. Er så glad i prydgress. Sammen med det andre du har plantet blir det bra. Fortsatt god uke til deg.
Hilsen Hanne-Lise.

Karin - Mina Rum sa...

Fin blandning av bladtyper. Inget fel alls på gult om du frågar mig. En glad färg som lyser upp. Härligt att ha sin bästa rabatt som det man ser först. Här är infarten nog det fulaste och tråkigaste stället på hela tomten.

Kram, Karin

Anonym sa...

Jag håller med dig om att det har blivit både snyggt och tätt i planteringen. Jag har min Tiger Eyes i en pallkragebädd ännu så länge, med tiden kanske den blir utplanterad.
Jag tycker om gult, men har valt att samla det i en plantering vid vår ingång på norrsidan där det lyser upp. Hakonegräs och dagliljor trivs där också. :)
Kram Kristina

Anjas Hill sa...

Nä. Inget undantag, utan erfarenhet, heter det. Nu kommer du att bli bara bättre och bättre och om några år får du kommentarer typ: "Tänk om jag hade förmågan att skapa så där täta, fina och färgstämda rabatter";-)
En jättefin rabatt du har skapat!
Ha det bra!
/Anja

Carita och Bertel sa...

Jättesnygg plantering, precis dom färger jag gillar. HA det fint. Carita

Veronica sa...

Det är verkligen vackert med limegöna blad. Håller med om att de lyfter rabatter.
Och din är verkligen snygg :)

Jag har skickat meddelande på FB men där är du inte, helt klart! Men här är du så jag frågar rakt ut:

När kan vi komma? ;)

Kram

Mia sa...

Läckert! Hakonegräset är jeg helt frälst i, härliga tuvor. Jag tycker om gult, har alltid gjort det. Tycker det fattas något i färgskalan om inte gult är med, vare sig om det är stickning, tavla eller trädgård, det lyser upp och framhäver andra färger, tycker jag. Och grå blir så mycket varmare i ton. Vällyckad plantering :)

HageSus i Turids hage sa...

Dette var en flott beplantning, forstår godt at du er fornøyd. Det var nydelig både med de ulike grønne fargene og at det er så mye forskjellig blader. jeg synes det er veldig flott med pyntegress, gjør seg veldig i denne rabatten.
Ha en fin helg!
Hilsen fra Turid