söndag 6 december 2009

Krukor och lådor

Jag har en balkonglåda och några krukor, men inte så många som jag skulle vilja ha. Anledningarna till att det inte är flera är dels att jag har prioriterat min tid till resten av tomten, och dels att vi tillbringar en stor del av somrarna på landet. Om man är bortrest mycket fungerar det inte med krukor som kräver mycket vattning.

Framför ingången har jag en balkonglåda. I 2007 och 2008 hade jag Blomkrasse i denna, men dessa drog på sig mycket löss så iår valde jag Lobelia istället. Här är en bild när det är nyplanterat i maj:




Dessa är köpta som vit Lobelia, men när blommorna kom visade det sig att inte alla var vita. Fast det gjorde inte så mycket att några avvek i färg, det var fint ändå tycker jag:-)



På uppfarten har jag en kruka med Margueriter. Margueriter är fantastiska tycker jag. De får näring några gånger under sommaren och vatten när jag är hemma. Sedan blommar de oförtrutet från vår till höst. En perfekt blomma för mina förutsättningar!



På altanen har jag en kruka med sommarblommor. I år blev det vita Tagetes som jag har sått själv. Jag var inte riktigt nöjd med denna krukan iår, jag planterade för glest tycker jag.



Jag har också två krukor med Fikon. En av de är inköpt 2008 och den andra iår. Dessa står ute hela sommaren och i garaget på vintern. Vi har ett garage i källaren på huset som är frostfritt hela vintern. Fikonträdet från 2008 satte vi ut för tidigt iår, så den tappade alla bladen efter en frostnatt. Jag trodde länge att det hade dött, men framåt sommaren återhämtade det sig. Det konstiga är att övre delen av trädet verkar dött, alla de nya skotten kom långt ner på stammen.



Jag skulle nog vilja flera krukor, bl. a är jag sugen på att testa Fuchsia, Pelargoner och Agapanthus. Men som sagt; är man bortrest flera dagar eller veckor i sträck så fungerar det inte med blommor som måste ha jämn fuktighet i krukan. Så det handlar nu om att hitta blommor som passar i kruka under dom förutsättningar jag har - det tål att tänkas på:-)

1 kommentar:

. sa...

Hei Nora, du flittige. To hager.. Og med systematisk oversikt over alle stauder.. Det er imponerende. Likte godt den gamle muren med mose på, fin ramme rundt vakre blomster. Lykke til med overvintringen av fikentrær! Du får legge ut bilder etterhvert som de våkner til liv igjen utover våren. :-)