torsdag 3 januari 2013

Såtider är härliga tider


Jag har aldrig varit någon "frösåddentusiast". Jag har sått lite grönsaker och sommarblommor tidigare, men det har varit mycket sparsamt. Men så hände något under 2012 och jag började plötsligt så perenner. Först ut var några Helleborus Niger i april och sedan har det bara blivit mer.

Under sommaren och hösten har jag sått

Helleborus niger
Helleborus foetidus
Pulsatilla vulgaris
Corydalis nobilis
Astrantia major
Podophyllum hexandrum
Angelica gigas
Scabiosa
Eryngium alpinum
Swertia kingii
Pulsatilla x gayeri

Alla sådder ställer jag ut efter något dygn inne. Jag har varken något växtrum, uppvärmt växthus eller garage så det får bli sådder på samma sätt som naturen ordnar det själv:-)

Igår var det dags för årets första sådder. Det blev

Swertia alpestris
Potentilla off atrosanguinea
Saxifraga manschuriensis

Efter att ha stått inne över natten


fick de flytta ut på balkongen till de andra sådderna i förmiddags


Balkongen är i norrläge så här står sådderna i skugga så här års. På sommaren är det sol här tidigt på morgonen och sent på kvällen. Senaste månaden har sådderna varit täckta av ett tjockt snölager, men som syns på bilden har det mesta smält bort nu. Jag skottar över mer snö efter hand och hoppas att inte all snö försvinner.

Sådderna från i somras står i vårt kalla växthus. Även de sådderna är täckta av snö som skydd mot frosten. Det kändes lite märkligt att skotta IN snö i växthuset, men vad gör man inte för att skydda sina sådder:-)


Jag har fortfarande fröer kvar att så och dessutom kommer jag beställa fröer från STA's frölista. Det kommer bli ett logistikproblem så småningom när balkongen skall användas som balkong till sommaren och växthuset användas till tomater och chili. Hur jag skall lösa det återstår att se:-)

11 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Du hittar säkert på ett bra sätt att förvara dina plantor.Det brukar lösa sig.
Ha det fint.

Marit sa...

Spennende med frøsådd! Det pleier å bli litt logistikk problemer hver vår, men det er bare sånn det er :)
Klem!

Sabelhagens Olivlund sa...

Härligt att så. Jag sitter och ser över mina fröer nu, har en del sedan innan, men är bra sugen på lite nytt också:)).
Hoppas du löser logistiken:)).
Ha det gott.
Kram Maria

Mia sa...

Snö in i växthuset är ju genialt. Den smälter ju till våren. Så många sådder, swetia måtte jag slå upp, så fina. Jag har lust att så frö jag också men vet inte vad... jag har ju inte plats. Men, som vanligt blir det glömt. Logistiken ordnar sig som regel alltid den också :)

Tant Otteskrufv sa...

Du jobbar på ditt nyårslöfte ser jag :) Hoppas det blir knökfullt av småplantor.

Bettina Bäck sa...

Kul! Ehem, jag kommer nog också att beställa fröer från STA trots att jag vet att jag inte kommer att få tid att så alla. Men, men, fniss. :-)

Helens trädgård sa...

Det är helt underbart kul att fröså :=)
Fina sorters frön som kommer att bli vackra plantor.

Ha det gott!

Ranten sa...

Alti deilig å starte såsesongen :9 Jeg har som deg sådd en del etter som de har kommet i hus, men har framdeles frø som ligger klar i kjelleren :) Det er litt meditativt med frøsåing..

Vivishagerom sa...

Dette blir spennende når spirene kommer. Herlig med jord og frø igjen.

Klem Vivi

Törnrosa sa...

Hua för frösådder. Sånt klarar jag inte av, minsann, om det inte är grönsaker. Så jag hurrar för dig!
Hej hopp!

MarJE sa...

Å så deilig med frøsåing.... kjenner vårfornemmelsen.
Eg har sått ein heil del stauder sjølv og jammen vart det sendt ei bestilling no til Impecta. Var umulig å motstå fristelsen :))
Gled meg til å sjå alle spirane dine.

Klem MarJE.