onsdag 23 juli 2014

Dagliljor


Med ett nyvunnet intresse för Dagliljor (finns att läsa om här) är det med stor spänning jag följer utvecklingen hos de olika sorterna jag har. Alla mina nya plantor har inte blommat i år och kommer väl inte göra det heller, och någon har jag säkert missat när jag varit bortrest. Men ganska många har blommat trots allt och så här långt är jag nöjd med varenda en:-)

Här är några som blommar just nu.

Hemerocallis 'Frans Hals'


H. 'Night Beacon'


H. 'Happy Return'


H. 'Mary Todd'


Och sist men inte minst en H. 'Sammy Russel' som jag fick av en trädgårdsvän idag.


Dagliljor är tacksamma och lättodlade perenner som är snygga även när de inte blommar. De trivs i sol till halvskugga och vill gärna ha lite gödsel på våren, men det är inget måste. Dock är det viktigt att plantorna inte torkar ut på våren innan blomningen kommit igång. Utbudet är enormt, över 75 000 namnsorter finns registrerade. Själv har jag fastnat för Dagliljor i gula, röda, vinröda och orangea nyanser, men det finns gott om andra färger också. Vill du läsa mer om Dagliljor så kolla in HIH-gruppens hemsida eller Dagliljan.se .

11 kommentarer:

Unknown sa...

Kjempe fine dagliljer du har!

Marit sa...

Så mange flotte du har! De er så lettstelte, at det er jo bare gøy å dyrke de.

Klem!

Inger sa...

Gillar dem också mer och mer, borde gå igenom sorterna. Vissa växter faller emellanåt i glömska.
Kram

Karin - Mina Rum sa...

Lite lustigt att vi skriver om dagliljor precis samtidigt. Men det är väl för att det är så fina nu. Jag skulle gärna ha någon mer vit och dessutom några röda varianter. Dina röda är ju supersnygga. Det finns ju som sagt var en hel del sorter att frossa i.

Kram i sommarvärmen!

hagen vår sa...

Vakre dagliljer. Har bare den gamle sitrongule. Det må det gjøres noe med.
Du spurte om jeg hadde forskjellige allium. Jeg satte løk av 'Mount Everest', 'His Exellency' og 'Giganteum'. De har blomstra i denne rekkefølgen fra mai til slutten av juli. Jeg er kjempefornøyd. Anne

Tittis trädgård sa...

Vackra dagliljor! Håller med dig om att de är toppen-växter. Jag tycker om bladen även när plantan inte blommar, de har samma prydnadsvärde som olika gräs. Just nu väntar jag att min favorit "Rosa" ska slå ut. Titti

Anjas Hill sa...

Riktigt fina! Den stora gula ser precis ut som min 'Yellow Bird' men så är det kanske i dagliljevärlden. Själv kan jag inget alls om dagliljor. /Anja

lavendia sa...

Bra växter som inte blir så höga att de inte orkar stå upp. Och har ju fantastiska blommor.
Tittade på din rododendron i förra inlägget. Bladen ser nästan inte friska ut, men så förstår jag att det är så det ska vara. Konstigt.

Charlotta sa...

Det är lätt att bli fast för dagliljor. :) Så många fina sorter du har.

Carita och Bertel sa...

Jättefina dagliljor, våra har blommat dåligt i år men jag tror dom hade för torrt i våras och nu har dom nästan torkat bort också, nja inte riktigt för dom är rätt tåliga, men regn behöver vi nu. Ha det fint Carita

Velma sa...

Oj, så fina bilder med fina blommor!

http://kantsten.wordpress.com