fredag 18 juli 2014

Ny Rhododendron


Nästan mitt mellan mitt hem i Tyresö och mitt barndomshem i Skjeberg i Norge ligger handelsträdgården Stolpens Trädgård. Jag har varit på Stolpens Trädgård tidigare (finns att läsa om här) och  är alltid sugen på att stanna till på hemvägen från Norge, men det är inte alltid det passar. Igår hade vi både tid över och lite plats över i bilen så då blev det äntligen ett besök.

Stolpens Trädgård har många fina perenner, men det är framför allt buskar och träd som är intressant hos dem. Här kan man hitta många rariteter! Plats för några större träd och buskar hade jag inte i bilen igår, men en Rhododendron 'Teddy Bear' lyckades jag klämma in:-)


Jag har köpt fem andra Rhododendron tidigare i år, men ingen av dem har något indument att tala om.

Indument är ett nytt ord jag har lärt mig sedan jag började intressera mig för Rhododendron. Det betyder att bladen har en "luden" undersida i bruna eller gula nyanser. Så här ser det ut på min nya 'Teddy Bear'


Även ovansidan på de nyaste bladen är riktigt fina. Svårt att fånga på bild, men det ser nästan ut som om man har strött kanel på bladen.


Rhododendron är ett ganska nytt intresse för mig. Det hela började när jag för ett par år sedan hade varit på besök i några trädgårdar där det fanns gott om dem - först då insåg jag vilka oändligt många olika sorter det finns. Då insåg jag även att många Rhododendron har mycket att tillföra trädgården, även när de inte blommar.

Vill du läsa mer om Rhododendron är Svenska Rhododendronsällskapets hemsida ett bra ställe att börja på. Där finns både information, odlingstips samt inte minst en massa länkar till andra bra sidor.

6 kommentarer:

Gunilla Teckenberg sa...

Grattis Nora till ditt köp av en jättefin Rhododendron!

...och välkommen till Rhododendron "fan club"! Har man väl börjat borra sig in i Rhododendrons sköna värld så blir engagemanget livslångt, det finns alltid något nytt att upptäcka och lära om denna underbara växt.

Rhododendron är så mycket mera än de spretiga, fula och misskötta parkrhododendron som är så vanliga i trädgårdarna.

Kram!

Tittis trädgård sa...

Jag är också så förtjust i Rhododendron, men har bara en än så länge. Inte mycket att skryta med precis. Så fin din teddy bear är, härlig färg på bladen.

Veronica sa...

De är fina, fantastiska och man kan antagligen ha hur många som helst!
Synd bara att de lite mer intressanta kostar så mycket!
Men det förstår man när man vet hur lång tid det tar från liten bebis till stor :D


Kram

Anjas Hill sa...

Tänk Nora att just jag har jordar som roddarna gillar!!!
Snacka om dekorativa buskar året om - inte minst din 'Teedy bear'!!

/Anja

Mia sa...

Den här sommaren har jag nästan inte varit inne på datan men nu har jag läst mig tillbaka vad som hänt hos dig. Så mycket fint du har köpt, det blir ju rena botaniska trädgården hos dig. Många projekt ser det ut som också. Fint blir det, lite avundsjuk är jag märker jag, här är det fullt så jag har inte varit på plantskolor av rädsla för att jag kommer hem med något.. Fortsätt njuta sommaren :)

Rost och rädisor sa...

Jaha då fick jag lära sig ett nytt begrepp även om jag inte sugits in i roddarrvärlden ännu.
Anette