onsdag 22 april 2015

Kaffet är serverat


En av mina favoritväxter är Gullflockan, Haquetica epipactis. Tyvärr är det inte bara jag som gillar den, "någon" går hårt åt den i trädgården varje år så mina plantor har aldrig fått möjligheten att växa till de fina kuddar som den kan bilda.


I år har jag försökt skydda plantorna bättre än tidigare år. Nu har jag sprayat med Trico Garden ifall det skulle vara rådjuren som kalasar på dem och jag har dessutom lagt kaffesump runt om plantorna ifall det skulle vara sniglarna. Så småningom kommer jag även lägga ut snigelpellets i rabatten, men det väntar jag med tills Hostorna har kommit upp. Dessutom fick de förra året flytta från platsen i rabatten framför stenmuren där mössen bor. Mössen brukade nämligen gnaga av blad och använda i sina bobyggen.


Så nu hoppas jag att mina små växter skall få växa ifred och bli större och att de på sikt skall bli så stora och fina som jag har sett i andra trädgårdar att de kan bli.

Och för de som är intresserade av namn; den översta bilden visar den vanliga Haquetica epipactis och den nedersta visar namnsorten 'Thor'

8 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Hej Nora!
Min 'Thor' ser lite ynklig ut i år.
Växer din surt eller basiskt? Mullhaltigt? Sol? Skugga? Berätta lite för gamla mig!
/Anja

ps
Jag ser att mina råd funkade inte?! Märkligt!
ds

Marit sa...

Ja, de er fine de to der! Stakkars deg, du må virkelig kjempe for plantene dine. Håper kaffegruten hjelper mot sneglene. Rådyrene er det vel verre med ;)

Klem, Marit

Nora sa...

Svar till Anja; Min 'Thor' växer i en rabatt som är solig nu innan träden får löv, om några veckor är det mer åt det halvskuggiga hållet. Jorden är väldigt lerig så jag har jordförbättrat med både hushållskompost och trädgårdskompost. Om det är rätt förhållanden för att få en stor "kudde" törs jag inte svära på, men den har klarat sig bra här och verkar trivas med förutsättningarna eftersom den överlever alla djurangrepp hela tiden:-)

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Virkelig fine eksemplarer av vårskjerm!!Plantene ser jo fine ut.
Slitsomt med rådyr, mus og sniler.
Vi er har heldigvis ikke hatt rådyr inne i hagen i år, virkelig deilig å kunne nyte tulipanene :-)
Nyt våren !

hagen vår sa...

Hei! Man blir ganske fortvila når plantene blir angrepet. Vi har skog rett bak og krysser fingrene hver vår for at rådyrene holder seg unna. Det pleier å gå bra etter at det har blitt grønt i skogen. Vakre blomster som jeg skjønner du vil passe godt på.
Klem Anne

Turid sa...

Så lekker plante, og så irriterende dele disse vakre plantene med andre :(
Nei rådyr passer best i skogen og snegler passer ikke noen steder.
Lykke til med bekjempelsen, heier på deg, Nora :)

Tant Otteskrufv sa...

Hoppas de inte gillar kaffe! Vår klarar sig både från sniglar och rådjur, tack och lov.Kanske för att jag guldvattnar där?

Karin - Mina Rum sa...

Nu får vi hålla tummarna för att alla dina förebyggande åtgärder hjälper mot marodörerna!

Kram!