torsdag 23 april 2015

Lite extra glad....


....blir jag när nyplanterade växter eller andra växter jag är lite extra förtjust i dyker upp i rabatten efter vintern. Som dessa till exempel:

Paeonia japonica. Denna köpte jag förra året och jag ser till min stora glädje att den har en knopp också.


Lilium 'Sunny morning', också ny i 2014.


Denna blommade redan förra året och titta bara va snygg den är!


Dubbla Blodörten, Sanguinaria canadensis 'Multiplex'. Mitt förra exemplar dog så förra året köpte jag en ny. Den har tre knoppar nu:-)


Att alla tretton rosor vi köpte förra året har klarat sig är jätteroligt. Längst har 'Racquel renaissance' kommit.


Även alla fem Trillium jag köpte förra våren har spirat. Jag var lite extra orolig för dessa eftersom de åts upp av rådjuren nästan direkt efter planteringen, men det klarade de tydligen. På bilden Trillium albidum.


Om Primulor kan jag inte mycket, men jag har börjat få upp ögonen för vilka skönheter de är. Förra året hade jag turen att få några av en god trädgårdsvän och alla ser ut till att ha klarat sig. Här Primula vulgaris 'Blue Sapphire' som har många knoppar som lovar gott.


Våren är verkligen en tid av kära återseenden, nu ska det bli spännande att följa dessa framöver och se hur de utvecklas!

13 kommentarer:

hagen vår sa...

Hei! Det er en fantastisk god følelse å se at nyplanta planter har klart vinteren. Og til og med knopper. Primula har jeg også fått øynene opp for.
God kveld! Anne

Turid sa...

Man blir sånn bobleglad inni seg når man kommer over overlevde og kanskje litt sarte planter på våren :) Det er ikke rart vi hagegale er lykkelige mennesker :))

Marit sa...

Så bra at de har klart seg alle sammen!
Det er ikke noe som er bedre enn det :)

Klem, Marit

Veronica sa...

Man blir alltid galet glad när växterna kommer up och småträden börjar spira och visar att de har överlevt!
Jag går och väntar på sumpcypressen och blåregnet... Har de klarat sig? Lyckas zonknäckeriet i år igen?

Om ditt nattljus kommer tillbax i år som du fick förförra så tar jag gärna en bit! För mitt kommer inte... :(

Kram

Vivishagerom sa...

Det er like spennende hvert år, om alt i hagen har klart seg.
Og ekstra gøy er det, når det kommer igjen noe, som vi har glemt at vi hadde.

Klem Vivi

Ranten sa...

Her var det mye lekkert :-)) Godt at din Trillium har klart seg! God helg :-))

Berit sa...

underbart att de kommer , förstår din lycka,ibland blir det glädjetjut i trädgården :) De som går förbi tittar konstigt på en då...
Ha en underbar dag!!

Tittis trädgård sa...

Visst blir man glad när det man planterat kommer upp i rabatterna. De känns som kära vänner som kommer och hälsar på. Man blir lika glad varje gång! Fantastiskt vacker lilja. Jag har planterat väldigt många liljor i år så nu väntar jag med spänning på resultatet./ Titti

Hemma på Sjuan sa...

Vackert. Tyvärr är jag ingen trädgårdsmänniska men tycker det är så kul nu när det kommer upp grönt lite överallt. Ha en fin helg, kram Suss

Daniel Lindholm sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Daniel Lindholm sa...

Och lika glada blir vi som får se alla fina bilder!

Anjas Hill sa...

En av trädgårdarens bästa "vän" är ens egen arbetsinsats. Då får man glädje så som du får nu. Utan hårt arbete skulle de inte finnas där för att förljuva din tillvaro framöver! Roligt att se hur det växer fint hos dig!/Anja

Linda sa...

Så vakker lilje, den kunne jeg tenkt meg i et prosjekt jeg jobber med:) Så vi putter den på listen.) Jeg planlegger en tur på zetas om ikke lenge:):) Et absolutt herlig sted på denne jorden:)