torsdag 30 juli 2015

Hem till Hemerocallis


De senaste par veckorna har jag tillbringat minimalt med tid både i trädgården och vid datorn. Istället har vi varit i Gästrikland och firat släktingar som fylld 50 och 75 samt besökt familj och vänner i Norge. I tisdags kväll kom jag hem igen och det är alltid spännande att se vad som har hänt i trädgården när man har varit borta.

Maken följde inte med till Norge denna gången utan stannade hemma och jobbade med sommarens stora projekt. Mer om det kommer i ett eget inlägg snart. Men att det betyder stora förändringar i trädgården kan jag berätta redan nu. Treåringen som börjar inse på allvar vilket intresse föräldrarna har sprang runt och ropade, "titta mamma - pappa har fixat" och var nöjd med resultatet. Det är även mamman:-)

Om man bortser från projektet (och allt ogräs som verkligen frodas denna våta sommar) så var den stora skillnaden att massor med Dagliljor hade slagit ut. Här är några av dem.

Hemerocallis 'Mary Todd'


Hemerocallis 'Citralt'


Hemerocallis 'Night Beacon'


Hemerocallis 'Frans Hals'


Hemerocallis 'Cool it'


Hemerocallis 'Sammy Russel'


Hemerocallis 'Rob Cobb'


Hemerocallis 'Jean Swann'




4 kommentarer:

Inger sa...

Oj så många fina dagliljor, mina har ännu inte slagit ut.
Ja hör av dig om du kommer hit!
Kram

Gunilla Teckenberg sa...

Ja, den här sommaren hinner det hända mycket under en vecka, växtligheten blir alldeles för stor så här går jag med sekatören nästan varje dag. Jag får lära mig att använda den mera, annars tar djungeln över.
Det brukar ju bli hur snyggt som helst när maken är i farten, ser fram emot bilderna.


Kram!

Rost och rädisor sa...

Det händer mycket bara man är borta några dagar och dagliljornas variationsrikedom är fascinerande. Ser fram emot bilder från projektet.
Allt gott
Anette

Marit sa...

Flotte dagliljer du har! Gleder meg til å se bilder fra sommerens store prosjekt. Takk igjen for frøene!

Klem, Marit