söndag 9 augusti 2015

På resa med trädgårdsföreningen


Igår var jag på en dagstur med min trädgårdsförening (Nacka Värmdö Trädgårdssällskap) och färden gick till norra delarna av Uppland.

Höjdpunkten för min del denna dagen var att få besöka Arboarkticum, en samlarträdgård med inte mindre än 1700 olika träd och buskar. Jag gillar samlarträdgårdar och i denna trädgården fanns det verkligen mycket att se och inspireras av.

 
  
 
 



 


 

 
 

 
 

Efter denna trädgården besökte vi ytterligare en privat trädgård samt två handelsträdgårdar. Och efter att knappt ha handlat växter i år (bara två perenner och fjorton träd/buskar så här långt) så shoppade jag loss i går, både i de privata trädgårdarna och handelsträdgårdarna :-) Några växter har jag sedan tidigare men andra var nya. Totalt betalade jag bara 1000 kronor och jag tycker verkligen att jag fick valuta för pengarna:

Androsace albana
Astilbe arendsii
Brunnera macrophylla 'Jack Frost' (Kaukasisk Förgätmigej)
Campanula portenschlagiana (Murklocka 2 st
Carex caryophylles 'The Beatles' (Skuggstarr)
Dianthus amurensis (Amurnejlika)
Dianthus webbianus (Igelkottsnejlika)
Erodium manesawii (Bergnäva)
Eryngium alpinum (Alpmartorn) 2 st
Geranium argentum (Silvernäva) 2 st
Gunnera magellanica (Krypgunnera)
Heliosperma quadifidum (Alpglim)
Hemerocallis 'Corky' (Daglilja)
Hemerocallis 'Stella d'Oro' (Daglilja)
Hemerocallis 'Summer Wine' (Daglilja)
Ipomopsis aggregata
Paeonia 'Prairie Moon' (Pion)
Paeonia lactiflora 'Mother's Choice' (Doftpion)
Paeonia lactiflora 'Nymphe' (Doftpion)
Paeonia lactiflora 'Sweet Harmony' (Doftpion)
Phlox douglasii 'Lilac Cloud' (Kuddflox)
Phlox subulata 'Bavaria' (Mossflox)
Ros 'Tivoli'

5 kommentarer:

Gunilla Teckenberg sa...

En mycket intressant trädgård, förstår att du gillade den!

Kram!

Marit sa...

Så flott det var der! Skulle ikke tro at det var en privat hage, nei! Kjempefine bed :)
Du fikk med deg mye fint hjem, ja!

Klem, Marit

Rost och rädisor sa...

Mycket sten i den trädgården, skulle kunna vara Småland. Anar jag en blommande parkslide på en bild?
1700 olika träd och buskar, hur är det bara möjligt...
Mycket roligt i shoppingpåsarna också. Det är en go känsla att komma hem med massor av roliga växter och veta att man dessutom bara betalat en bråkdel av handelsträdgårdspriset.
Tackar för kvannelöfte, gulledig!
Anette

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Ser ut til å være en innholdsrik hage ! Og.. du fikk virkelig med deg mye fint hjem,(til en bra pris)
Hyggelig med hagelags turer.
Så nå er det bare å plante ut :-))

Tant Otteskrufv sa...

Åååh, jag som missar vår förenings resa dit:( men jag fick ju se lite på dina bilder. Tack för det :)