onsdag 6 januari 2016

Blickfång


Så här års utgör vintergröna växter, träd och buskar ett viktigt inslag i trädgården. När perennerna har vissnat och alla lövfällande buskar och träd har tappat bladen tar de vintergröna över och kommer mer än någon gång till sin rätt.

Många trädgårdsägare ogillar barrväxter och vill absolut inte ha dem i trädgården. Det är synd tycker jag, barrväxter kan verkligen förgylla en trädgård och göra den intressant året om. Undrar om inte alla "70-talsträdgårdar" med förvuxna thujor och bergstallar är orsaken till mångas ogillande. Numera finns som tur är ett mycket större utbud av barrväxter i handeln, och man kan lätt hitta sorter som inte blir enorma utan är långsamväxande och passar bättre i en vanlig trädgård.

Vi har köpt en hel del barrväxter de senaste par åren och de allra flesta är sorter som bara blir max två meter höga. Små barrväxter är lättplacerade och passar fint in i rabatter och mindre planteringar.

En av 2015 års nyförvärv är Himalayaenen, Juniperus squamata 'Meyeri' som kan bli upp till 2 meter hög och dryga metern bred på sikt. Den har ett oregelbundet och trattformat växtsätt och trivs i ett soligt läge och väldrenerad jord. Den är härdig upp till zon 4-5.


Himalayaenen har blågråa korta barr som sticks - närkontakt rekommenderas inte :-)
 

Vår Juniperus squamata 'Meyeri' köpte vi på Bürgers Växtgård i Köping som har ett mycket bra utbud av barrväxter och som jag verkligen kan rekommendera.





6 kommentarer:

Ranten sa...

Her har det også flyttet inn noen barvekster, ikke mange men det kommer nok flere :-)) Fin uke!

hagen vår sa...

Hei Nora!
Når en tenker på alle månedene som det ikke gror noe i hagen, er barvekster et lyspunkt. Vi har bl.a en del Taxus fordi jeg synes det er så morsomt å formklippe. Ikke stramme figurer, men jeg prøver å gi dem en form som er runde og organiske. Tenker på dem som skyer.
Klem Anne

Daniel Lindholm sa...

Hej Nora

Jag kan bara instämma att barrväxter är klart underskattade. De ger struktur vintertid och tål dessutom lite svårare miljöer.

Tack för fina bilder.

Gunilla Teckenberg sa...

En växt med karaktär - gillas!

Kram!

Karin - Mina Rum sa...

Jag skulle gärna ha lite mer vintergrönt på min tomt. För, precis som du säger, så tillför de verkligen något på vintern. Tyvärr tycker jag inte att det passar så bra på min tomt. Det blir liksom lite fel stil. Men en eller annan en eller lite idegran skulle jag kunna tänka mig.

Kram, Karin

Carita och Bertel sa...

Det är snyggt med barrväxter där det passar. Vi har inte riktig sån trädgård men nu har vi gjort några små partier med små barrväxter. Vi får se hur dom passar in. Ha en fin dag. Carita