söndag 19 februari 2017

Julrosrabatten


För ett par veckor sedan berättade jag att jag hade rensat lite i rabatten där vi mestadels odlar Julrosor och Pioner. Några bilder blev det inte den dagen, men här är några dagsfärska.

De flesta ser lite trötta ut


Men tittar man lite närmre så är det gott om knoppar


En som är riktigt pigg och fin är denna Helleborus foetidus som jag har sått av frön jag fick av Marit som har bloggen Rantenhagen




Och om inte så alltför länge blir det nog fart på de andra Julrosorna också. Jag har ju planer på att minska antalet perenner i trädgården, men just Julrosorna ingår inte i den planen. Snarare skulle jag kunna tänka mig att skaffa flera.  Först och främst för att de är tidiga och bidrar till att våren kommer tidigt till trädgården, men även för att de är fina efter blomningen och håller sig fina i stort sett hela säsongen.


9 kommentarer:

Unknown sa...

Bra idé att samla julrosorna i samma rabatt, mina är utspridda och försvinnner i den allmänna konkursen. Håller med om att julrosor är ett måste.
Kram
Marta

Anjas Hill sa...

Hejsan!
Visst är det fint med julrosor - ett måste så klart.
Själv har jag samlat ett antal på ett par ställen, men har även spridit medvetet plantor på olika ställen.
Så här års klipper jag bort bladen som hos mig bara "samlar" på svartfläcksjuka och ser allmänt dekadenta ut bredvid de fina blommorna. Det kommer nya, friska blad som pryder plantan efter blomningen.
Ha det gott!
/Anja

Marit sa...

Så tidlig det er hos deg! Juleroser er så vakre når de blomstrer, og de må en jo bare ha mange av :)
Flott å ha se samlet i et bed.

Klem, Marit

Anna-Karin Rickardsson sa...

Hej!
En rabatt med julrosor och pioner låter fint. Julrosor är verkligen underbara. Kanske främst när de blommar tidigt om våren, men många har också riktigt vackra blad under hela säsongen. Har inte så många men tänker mig att plantera fler. Har satt fröer som jag hoppas på.
Allt Gott!
Anna-Karin

Inger sa...

Ser naturligt fint ut i din trädgård. Julrosor har jag bara två olika, den vita sprider sig hejdlöst.
Kram

Karin ~ Mina Rum sa...

Gillar, gillar, gillar julrosor. Har flera stycken, på flera olika ställen. Tyvärr mest vita, de andra vill liksom inte komma igång med blomningen. Just nu håller de på att smälta fram. De blev ju rejält begravda under all snö men nu är det snart barmark igen.

Du gör verkligen rätt som behåller julrosorna i den övriga perennutrensningen.

Kram, Karin

Gunilla Teckenberg sa...

Hej Nora!

Julrosor måste man bara ha, dels för att de kommer tidigt med sin blomning men också för att de är vackra att titta på. Tyvärr fröar de av sig kopiöst men är ganska enkla att rensa bort.

Kram!

Anonym sa...

Julrosor är ju ett måste, tycker jag, och det finns ju så många fina. :) Hoppfullt med alla knoppar.
Kram Kristina

Rost och rädisor sa...

Julrosor kan man inte få för många av och nu är det trevligt att ta små rundor och se hur långt de har kommit. Jag har försökt samla mina där jag ser dem lättast och kan njuta.
Trevlig helg
/Anette