måndag 24 april 2017

Ännu ett nytt staket


I helgen tillkom ännu ett staket runt vår tomt med syfte att hålla rådjuren och hjortarna utanför trädgården. Fast denna gången passar nog kanske ordet spaljé bättre än staket....

Vid parkeringen högst upp på tomten händer det att djuren tar sig in vintertid ner för stenslänten och över dammen (när den är frusen) samt via rabatten och den smala passagen som finns vid hörnet av växthuset. Nu är båda dessa ingångar spärrade med en spaljé som maken satte upp igår.

Här är den smala passagen. Mot spaljén ska vi plantera en Clematis tangutica som borde passa bra in med resten av rabatten som går i olika gröna och gula nyanser. Här pågår för övrigt ett litet "test" både av mitt eget tålamod och av rabattens innehåll. Testet består i att jag inte har vårstädat här som jag brukar utan jag vill se om perennerna så småningom kommer täcka över förra årets vissnade plantor. Här växer det ganska stora perenner som Jättedaggkåpor, Dagliljor, Aralia cordata 'Sun King' och Hakonegräs så det borde fungera tycker jag. Dessutom finns det här en lönn Acer dissectum 'Viridis' och en Rönnsumak, Rhus typhina 'Tiger Eyes' ( som på de fyra åren vi har haft den har varit snäll och inte skickat några rotskott). Det svåra med testet blir nog att undertecknade ska stå ut med att se allt visset fram tills att perennerna har vuxit till sig.


Vid parkeringen ser det numera ut så här. Nätet i spaljén syns knappt på bilderna, men de är av typen "fårstängsel" med rutor på ungefär en decimeters storlek.


Även grinden in till trädgården har fått en ram med nät ovanför. Så får vi hoppas att detta ska räcka för att få behålla plantorna för oss själva framöver.


7 kommentarer:

Marit sa...

Imponerende gjerder dere har fått! Forstår veldig godt at dere vil ha hagen for dere selv. Herfikk jegbesøk av rådyr som snauspiste en liten lønn, så dessverre finnes de her også.

Klem, Marit

Gunilla Teckenberg sa...

Det måste kännas skönt att äntligen slippa tänka på att någon käkar upp trädgården på nätterna. Ni har en speciell tomt så det har säkert inte varit lätt att hitta lösningar överallt men snyggt blev det.

Trädgården kommer mera till sin rätt med en enhetlig bakgrund än när all växtlighet som finns utanför distraherar - som hos oss.

Kram!

Daniel Lindholm sa...

Oj! vilket jobb ni lägger ner. Jag känner igen byggandet av ett fort för att hålla skogens djur borta från trädgården. Fint blir det.

Anna-Karin Rickardsson sa...

Å så fint ni gör det. Så vackra staket, spaljéer och fina miljöer ni skapar med många olika fina växter överallt (läste förra inlägget också). Skruvpilen hade jag aldrig hört talas om så den fick jag slå upp. Superläcker! Den vackra gatstenen ni lagt är också otroligt fin. En spännande trädgård ni har med mycket sten i dagen och stora nivåskillnader. Inte roligt att kärra ut jord i, men med tanke på hur bra det blir så är det garanterat värt allt besvär. Det är bra träning, brukar jag tänka. Skönt att ni fått upp skydd mot rådjuren och deras kompisar för de är inte nådiga mot små fina nyplanterade träd, och lycka till med testet i rabatterna också. :)
Kram Anna-Karin

Karin ~ Mina Rum sa...

Hopplöst att man ska behöva sätta upp höga staket överallt för att slippa marodörerna. Men ni har fått till en nätt och snygg lösning, tycker jag. Roligt också men den norskstavade skylten ovanför.

Kram, Karin

Hageidyll i Sonvika sa...

Dere er virkelig driftige ! Stengsler nok det eneste som holder rådyra ( eller de rådyre dyra) unna. Imponert over hva dere får gjort :-)
Ha en fin uke.

Veronica sa...

Om inte det staketet håller rådjuren borta så har de vingar eller nåt!
Det blev verkligen jättefint!
Kallar ni trädgården för Breidablikk?
Jag skulle nog bli alldeles tokig av att inte städa rabatterna. Först för att se det gamla stå kvar men främst för att det kliar i fingrarna :)

Kram