lördag 29 april 2017

"Nu blev du väl glad?"


"Nu blev du väl glad, mamma?" frågade femåringen när jag kom hem från jobbet i måndags. Och visst var jag glad, annat kan man ju inte vara när det äntligen kommer regn efter flera veckor med torka:-)


8 mm i måndags, 6 mm natten till tisdagen och ytterligare 5 mm på tisdagen innebar totalt 19 välbehövliga millimeter regn till en torr trädgård. För april månad ser då vår totala regnmängd ut att bli 29 mm, långt under vad vi skulle behöva. Tyvärr ser inledningen på maj ut att bli lika torr som april har varit, inte en endaste millimeter regn är det just nu i 10-dygnsprognosen :-(

7 kommentarer:

Marit sa...

Jeg skulle gjerne ha sendt deg litt av det vi fikk i går, for her kom det 76 mm på 17 timer! Det må være fortvilende å ha en sånn vedvarende tørke.

Klem, Marit

Gunilla Teckenberg sa...

Fniss... jo, jag måste småle lite när även småttingarna har förstått vad vi väntar på.

Vi fick också ungefär samma nederbörd så vi får väl leva i nuet och vara glada för det lilla som kom.

Kram!

Ranten sa...

He he! Det er ikke ofte vi tenker det samme her :-D Akkurat nå er vi veldig glad for at vi har fått besøk av solen :-)) Ønsker deg en flott helg!

Hageidyll i Sonvika sa...

Super kommentar fra en flott gutt ! Slike utsagn huskes, og du har jo skrevet det ned også :-)
Det var godt med regn nå. Her fikk vi i bøtter og spann, og alt ble grønnere.
Ha en fortsatt fin helg/Eirin og Lars

Inger sa...

Vet inte hur mycket eller snarare hur lite nederbörd vi haft i april. Nu ska det åtminstone bli lite varmare. Förstår att du är glad för det lilla.
Kram

hagen vår sa...

Hei Nora!

Det er så slitsomt å vente på det livsnødvendige vannet fra himmelen. Og det er befriende når det kommer. Det har din femåring virkelig fått med seg.
Klem Anne

Unknown sa...

Haha, den kommentaren får jag också ofta efter regn, så gott som varje gång över 10 mm. Mindre än så räknas nästan inte, har de lärt sig. Jag minns en blåsig vår med 43 dagar utan regn, då hade björkarna gula blad redan i juni. Det vill man inte vara med om en gång till.

Jag har stenkoll på regnmängd, dock bara i huvudet. Kollar prognoserna och börjar vattna systematiskt de torraste delarna, nyplanterat och törstigt i god tid om jag inser att gåvan från ovan kommer att dröja. Har en centralt placerad tjusig regnmätare (julklapp) för att signalera mitt intresse för regn. Dessutom kan jag inte fatta att intresset för att samla regnvatten/dagvatten inte är större, jag eftefrågar snygga flerfunktionella behållare (typ sittplats vid husväggen) med kran och grejer. Ja, ämnet engagerar, milt uttryckt.
Kram
Marta