söndag 29 november 2009

Rabatten vid uppfarten

Tänkte jag skulle börja med att beskriva min trädgård hemmavid. Nu skriver vi november så det händer inte så mycket just nu, men jag tänkte berätta lite om vad jag har gjort under 2009. Tyvärr har jag inte så många "före"-bilder. I 2007 och 2008 hade jag inte en tanke på att dokumentera det jag tyckte var fult (och det var en del som jag inte gillade i rabatterna från början). Så håll tillgodo med mestadels bilder från 2009.

Vi har en stor asfalterad uppfart (när vi köpte huset skrev mäklaren i prospektet att den rymde 4-5 bilar och en stor båt (!). Konstig formulering, men det stämmer bra). Hela tomten ligger i nerförsbacke och på vänstersidan när man kör upp på uppfarten är grannens tomt, fast den ligger lägre än vår. På högra sidan är det en rabatt och en grässlänt och sedan huset. Rakt fram längst in på uppfarten ligger garaget.

Rabatten ligger i sol-halvskugga och jorden är bra. Med bra menar jag att den inte är för torr, näringsfattig eller lerig. Det mesta växer bra där och jorden är full med maskar och kryp:-)

Rabatten är ganska lång och smal och är uppbyggd med slipers. Som avgränsning mot gräsmattan är det använt gatsten. Ett litet päronträd och ett litet äppelträd växer också i rabatten (tyvärr vet jag inte vilka sorter det är). Längst ner mot gatan avslutas rabatten med en Doftschersmin, längst upp mot huset avslutar en Rhododendron.

Från början innehöll rabatten förutom ovan nämnda buskar och träd en lavendel, en silverarv, en orange daglilja, mängder med tusensköna samt åtta rosor. Rosorna var alla av olika sorter och i en färgskala som var allt annat än vacker.

Under vintern 2008-09 beslöt jag mig för att göra om i denna rabatten. Alla rosorna grävdes upp så fort det gick att gräva i våras. Jag bestämde mig för att det mesta i rabatten skulle gå i vitt. Dagliljan och lavendeln är så fina att jag inte ville ta bort de. Det är möjligt att jag kommer flytta de vid ett senare tillfälle, men än så länge får de bo kvar i min "nästan" vita rabatt. Jag köpte vita Dahlior på Trädgårdsmässan i Älvsjö i våras och dessutom sådde jag vita Tagetes. Dahliorna var 2 stk "Lillehammer", 2 stk "Snowflake" och 4 stk "Playa Blanca". På trädgårdsmässan köpte jag även 2 stk vita Helleborus Niger. Slutligen sådde jag vita Blåklint. I Maj månad köpte jag dessutom en vit Löjntnantshärta och 2 stk. vit Tovsippa.

Här är resultaten:

Nyplanterade Helleborus Niger och Löjntnantshjärta i April: (alla bilderna är klickabara)



Päronträd i Maj:



Silverarv i Juni:



Dahlior i Juli:



Doftschersmin i Juni (bakom Schersminen döljer sig vår brevlåda. Det är en ren njutning att hämta posten när Schersminen blommar):



Blåklint och Lavendel i Juli:



Rhododendron i Maj (min stackars Rhododendron är inte speciellt snygg och förmodligen trivs den inte så bra där den står. Iår har den fått Rhododendron-gödsel på våren samt efter blomningen, så förhoppningsvis mår den bättre nästa år):



Till sist en bild som visar mina dagliljor som tyvärr inte passar in riktigt färgmässigt men som är så fina så de får vara kvar iallafall:-)



Jag blev ganska nöjd med denna rabatten iår, men kommer nog göra några småändringar nästa år iallafall. Tagetes kommer jag inte ha i denna rabatten mer. Tagetes och Dahlia tillsammans var förvisso snyggt, men det visade sig ju vara en riktig snigelbjudning - doe flesta Tagetesarna åts tyvärr upp. Däremot kommer jag fortsätta med vita Dahlior. Jag funderar även på att eventuellt flytta Lavendeln och plantera antigen flera Dahlior eller också någon annan vit perenn, kanske några vita Dagliljor t.ex.?

Inga kommentarer: