onsdag 1 september 2010

Ny rabatt

För ca 10 dagar sedan började vi rensa på berget och göra en rabatt. Det var ett tungt men roligt jobb.

Så här såg det ut innan



Vi har röjt en del sly, grävt bort gräs och ogräs samt grävt fram en del stora stenar. Stenarna har vi använt som rabattkant. Bakom stenarna har vi lagt markduk för att hålla jorden på plats. Den övre stenraden fanns redan under allt ogräs. Det måste vara resterna av en rabatt som fanns en gång i tiden och får vara kvar.



Rabattprojektet har fått vila ett tag eftersom jag har varit bortrest några dagar. När jag kom hem i måndags åkte jag till Trädgårdshuset i Skarpnäck och inhandlade de första växterna. Det blev:

4 stk Salvia nemorosa 'Caradonna'
2 stk Geranium 'Rozanne'
3 stk Geranium sanguineum 'Album'
3 stk Echinacea purpurea 'Alba'

I eftermiddags kunde jag äntligen börja plantera och här är resultatet.



Förutom växterna i listan ovan planterade jag en gräslök och en vit daglilja som jag delade. Som synes planterade jag ganska tätt, jag gillar när det är tätt och frodigt i rabatterna - blir det för trångt så delar eller flyttar jag planterna så småningom. Detta var den lilla delen av rabatten, fortsättning följer med den större delen (måste bara handla flera växter först:-)

1 kommentar:

AnnCharlotte sa...

Alltid kul med nya rabatter...