onsdag 20 juni 2012

Man tager vad man haver


Jag gillar perenner som sprider sig! Hos mig klipps inga fröställningar bort förutom möjligen på förgätmigej. Jag hoppas varje år på massor av nya självsådda plantor och jag hjälper även till litegrann genom att kasta ut lite frön i rabatterna ibland. Egentligen borde jag väl så perenner själv, men jag har inte riktigt "kommit dit" än (förutom min sådd av Helleborus Niger tidigare i våras).

Aklejor, praktbetonika, förgätmigej och fingerborgsblommor får jag i mängder varje år. De dyker upp både i rabatterna och på andra platser. Nästan alla får stå kvar eller flyttas till rabatterna. Det är bara förgätmigej som jag rensar bort ibland.

Andra växter som är kända för att sprida sig har jag däremot inte fått några självsådda plantor av. Jag har funderat på anledningen och jag tror mig ha hittat svaret; det är JAG som är problemet! När jag rensar ogräs är det nolltolerans som gäller. Vet jag inte vad det är så åker det bort. Dessutom är jag kanske aningens för flitig med att rensa ogräs, det mesta rensas bort när det är pyttelitet och då är det ju svårt att se vad det är som rensas bort. Idag har jag kollat noggrant i några av rabatterna och då hittade jag minsann små frösådder. Nu har jag planterat dessa i krukor där de skall få växa till sig i lugn och ro utan risk för att hamna på komposten.



Jag är 100% säker på att bland dessa är det en löjtnantshjärta och två blågull Jag är även 99% säker på att det är sex jättedaggkåpor. Jag är även ganska säker på att det är fyra malva. Den sista är jag väldigt osäker på, skall bli spännande att se vad det blir. Jag är iallafall ganska säker på att det inte är ett ogräs:-)

Att hitta plats för dessa när de blir större är inget problem. Jag har massor av plats i trädgården att fylla med perenner.

En annan växt som har spridit sig är spetsmössan som jag planterade förra sommaren. Den har producerat ett gäng utlöpare och dessa flyttade jag idag till rabatten bakom häcken. Den får dela på "jobbet" som kantväxt med sockblommorna jag köpte för snart två veckor sedan.





Nu har jag lovat mig själv att bli duktigare på att ta hand om små självsådda plantor framöver. Det blir givetvis lättare när man lär sig känna igen de pyttesmå plantorna och det har jag planer på att bli bättre på också:-)

4 kommentarer:

Hélena sa...

Gratis plantor är aldrig fel :-) Jag är också dålig på att ta hand om de små men den här säsongen är jag mer på bettet.
Ha det bäst!
Kram Hélena

trädgårdsdrömmar sa...

Det där med att inte rensa bort fröplantor det är lite knepigt.Man måste ju veta hur den ser ut i första stadiet.Men man lär sig.Trevlig Midsommar.MVH

Vivishagerom sa...

Det er kjempe spennende å ta vare på stauder som sprer seg. Jeg har også noen på lager.

Ønsker deg en kjempe fin uke! klem

Ruben sa...

Skönt att höra någon som gillar växter som sprider sig! Det är ju så lätt att plocka bort fröställningar om man INTE vill att de skall sprida sig, och gör man inte det har man inte så mycket att klaga över, tycker jag.
Jag brukar också rensa rätt rejält på våren, kanske delvis därför det inte sprider sig så mycket här. Men, i år lät jag en del stå kvar, för jag trodde det var en fin sort - och så visade det sig, att det var förgätmigej!!! Gissa om de åkte bort fort!!

Ha det gott!
/Ruben