lördag 4 augusti 2012

'Rozanne' - ingen försiktig dam precis


För två år sedan när vi precis hade flyttat in här gjorde vi en rabatt vid uteplatsen. Så här såg den ut när det var nyplanterat.


Längst bak är det 4 st stäppsalvia, längst till höger 3 st vit solhatt, längst till vänster en gräslök, till höger om gräslöken 3 st vit blodnäva, framför stäppsalvian 2 st dagliljor och framför dagliljorna ett stort exemplar av Geranium 'Rozanne'.

Jag har varken lagt till eller tagit bort något i denna rabatten. En av dagliljorna har dött och några självsådda aklejor har tillkommit, det är allt.

Så här ser den ut nu


'Rozanne' dominerar nu hela rabatten. Gräslöken, stäppsalvian och solhattarna klarar sig i konkurransen men dagliljan och blodnävorna är chanslösa. Jag får nog flytta på dagliljan och blodnävorna för det känns som att 'Rozanne' har markerat sitt revir och inte kommer ge vika.....en stark och bestämd dam den där 'Rozanne':-)

6 kommentarer:

Hélena sa...

Jo, Rozanne tar för sig och hon trivs hos mig med. Jag tycker väldigt mycket om hennes dominanta drag :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Marit sa...

Utrolig hvor mye planter vokser bare på få år. Bedet ditt er flott :-)
Geranium vokser seg så lange synes jeg. Jeg liker best de lave sortene. Klem Marit

Susie på Stjärnarve... sa...

Jag älskar den dominanta Rozanne och har henne på flera ställen! Men hos mig lyckades faktiskt några dagliljor komma upp mitt i henne, men dom har inte blivit speciellt stora förstås....

trädgårdsdrömmar sa...

En del dagliljor vet att ta för sig.Men de är ju så fina så jag låter dom vara.MVH

Ruben sa...

Vilken fin 'Rozanne'! Vad bra att den trivs så bra, här trivs den inte alls, jag tror faktiskt att den har gått ut.

Ha det gott!
/Ruben

krepsemor sa...

Rozanne er en flott dame! Her flyttet jeg ut de som dominerte mest, men kanskje jeg burde gjøre som deg og heller la de få råde grunnen alene? Det er utrolig at de plantene en graver ned, skal bli så store bare etter kort tid! Men planteflytting er jo morsomt da :)
Ønsker deg en fin kveld!