måndag 11 februari 2013

I skymundan


När jag letade vita blommor i bildarkivet idag för att delta i X-faktor vit hittade jag några som var nära att bli min kandidat, men när det gäller vitt är det svårt att slå min favorit doftschersminen:-)

De jag visar nu är blommor som sitter på växter som främst odlas för sina blad. Man kan ofta läsa både i bloggar och tidningar att många klipper av blommorna. Synd tycker jag! Om man tittar lite närmre på dem så är de ju underbart vackra på sitt lite stillsamma sätt.

Detta är en Hosta sieboldiana 'Frances Williams'



Och här är blommorna på en Tiarella cordifolia, Spetsmössa.


När jag flyttade till min första trädgård för några år sedan var det blommorna jag fokuserade på när jag valde växter. Det skulle blomma mycket och länge. Gärna stora, "svulstiga" blommor som Dahlior, Hortensior och Pioner. Det är inget fel på stora blommor, men de senaste åren har jag mer och mer börjat uppskatta de små och enkla blommorna. De som blommar lite i skymundan, men som är så oerhört vackra om man bara går lite närmre och betraktar dem!

12 kommentarer:

Alice´s Eventyrland sa...

Hej Nora, du har helt ret, ihvertfald med ´Frances Williams´ smukke hvide blomster. Dette er min favorit hosta, ikke mindst fordi den har disse elegante hvide blomster!
Tiarella blomsterne er også helt bedårende! Så dejlig luftige og elegante :)
Ha en fortsat god dag, og Lykke til!!

Hélena sa...

Jag har gjort samma resa även om jag gillar de svulstiga också. Jättefin hosta.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Inger Marie sa...

Sååå flotte!
Lykke til i konkurransen:))

Ranten sa...

For en søtnos den var den hostaen din :) Masse lykke til! Og så må du ha en flott ny uke :)

Sabelhagens Olivlund sa...

Jättefin hosta! Jag måste erkänna att jag klipper av blommorna på mina:)). Kanske ska jag låta dem vara kvar till sommaren.
Gillar spetsmössa, planterade min första i våras.
Ha det gott.
Kram Maria

MarJE sa...

Ja, det er heilt sant. Dei har nydelige blomster, men vi må huske å gå litt nærmare å studere. Eg gjer det ofte og blir heilt betatt av dei små skjønne.
Lykke til!!
Klem frå MarJE.

Marit sa...

Kremt... jeg som er så glad i hosta men klipper likevel vekk mange av blomstene. Men ikke på Frances Williams! Den har så vakre blomster.
Ha en fin kveld, klem!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Visst er det vanskelig å velge, det finnes så mange vakre blomster i alle regnbuens farver.
Det er nesten uråd å velge uten å føle at noen bedras!
Ha en fin uke ;:OD)

Anne Kari sa...

Nydelige blomster, som virkelig fortjener en plass i konkurransen. Lykke til!

Fagertunhagen sa...

Åh, jeg er så enig med deg. Man må bare ta seg tid til å gå nærmere, kanskje sette seg helt ned...
Vakkert!
Ha en fin uke og lykke til:)

trädgårdsdrömmar sa...

Har börjat gilla små blommor mer och mer.Gärna sådana som man får lov att ligga på knä för att se ordentligt.Dom är ofta som små konstverk.Fast jag tycker om de stora lika mycket.
Kram Gunsan.

Lise Lotte sa...

Sikke et smukt bidrag. Jeg tror ikke før jeg har set en hvid blomst i en Hosta. Smuk. Held og lykke.