onsdag 17 april 2013

Felmärkt Helleborus?

Förra sommaren köpte jag två Helleborus hybridus 'Red Lady'. Idag dök de äntligen upp i rabatten men jag blev lite snopen när jag "grävde" fram den första från lövtäcket den har haft under vintern. Knoppen var ju vit - jag hade förväntat mig en knopp i en rödaktig färg.


En del växter ändrar ju färg med tiden, men jag har svårt att se att denna någonsin skall få en röd färg? Ännu mer tveksam blev jag när jag grävde fram planta nr. två som hade en knopp i en mer väntad färg.


De här två kan väl omöjligt vara av samma sort? När jag köpte dem såg de identiska ut, men då hade de ju inga blommor. Det gör inget om den ena blir vit - här är alla Helleborus välkomna, oavsett färg. Men "namnfreak" som jag är så är jag ju nyfiken på vad det är jag har köpt.......



9 kommentarer:

Ulrika sa...

Usch vad tråkigt! Jag vill också gärna veta namnen, iallafall om man köper dom namnad. Vilken tur att dom är snygga oavsett namn!

Kram Ulrika

Ranten sa...

Så mye tror jeg ikke at de endrer farge fra knopp til blomst nei. Håper den blir flott likevel!

Karin - Mina Rum sa...

Visst är det irriterande när märkningen inte stämmer?! Jag vill också veta sortnamn när jag köper växter.
Med lite tur kan du kanske få en skön korsning av dessa två, men det lär ju dröja många år innan något sådant skulle dyka upp.

Kram!

Marit sa...

Jeg forstår godt at du er skuffet over fargen, for en vil jo gjerne ha det som står på lappen. Men mange planter er feilmerket, så det er bare sånn det er. Håper at den blir fin likevel.
Klem!

trädgårdsdrömmar sa...

Tråkigt när namnet inte stämmer.Men dom vita är ju så fina de med.Älskar Helleborus.
Kram.

Bettina Bäck sa...

Jag tycker det är underligt att växter är felmärkta så ofta. Det skulle vi ju inte acceptera i något annat fall. Oxfilé till exempel får ju komma från en häst ... långsökt exempel men du fattar nog vad jag menar. :-)

Elin sa...

Nydelige små knopper uansett! Jeg er sikker på at de begge kommer med nydelige blomster. Ekstra spennende er det jo med den ukjente:)

Veronica sa...

Ja, jag kan ju inte hjälpa dig med namnen som du vet... snygga är de ivf! Och Nora.... Nu är våren här och det är HÄRLIGT :)

Kram och ha en härlig helg i solskenet!!

Anjas Hill sa...

Hej Nora! Ibland kan ett misstag vara ett lyckokast! Så spännande att se vad det blir av den vita. /Anja