måndag 24 mars 2014

Mitt svarta guld


Mitt "svarta guld" ser ut så här


Detta är en av många skottkärror med färdig kompost från min trädgårdskompost som jag har kört ut i rabatterna de senaste veckorna. Vi har både trädgårdskompost och hushållskompost och jag är så glad för dem båda. Tänk att samla avfall på hög och sen knappt behöva lyfta ett finger och så får man efter ett tag härlig jord, färdig att användas. Jorden från trädgårdskomposten innehåller inte så mycket näring, men massor med maskar och mikroorganismer som jag är övertygad om att de på sikt kan göra underverk med min lerjord.

Egen kompost är guld värd  och att få tömma sin kompost på så fin jord en vårdag när solen skiner är för mig sann trädgårdslycka:-)

12 kommentarer:

Veronica sa...

Visst är man rik när man har en , eller 2 komposter?!
Angående ditt inlägg om mässan så förstår jag precis...
Jag var där i torsdags förmiddag, bara fram till lunch och han inte gå runt och kolla så mycket men,
Jag har inte varit på den mässan på massa år och det jag tänkte nu var: Var är växterna och blommorna?

Typ nästan bara krimskrams och prylar!

Lite trist att det blivit så...

Eller, så är det fel på oss ;)

Kram

ElisabethS sa...

Ja, dette så utrolig herlig ut! Bruker du sold for å solde komposten for å få den såpass fin? Jeg har en haug med hageavfall, men å kalle det en ordentlig kompost er nok å ta litt i.. Dvs - kanskje det begynner å ligne på noe nå i år..? Tidligere har jeg lageet opp hauger og så fylt på med gressklipp osv rett og slett for å få fyllt opp groper - men nå er de fyllt opp, så nå må jeg nok få kommet mer ordentlig i gang med den komposteringen.

Ha en flott vår-og hageuke. :)

Elisabeth

Tittis trädgård sa...

Kompost är mums för alla växter! Och visst känner man sig lite rik när man lägger ut den i rabatterna. Vi har ju sandjord, så det behövs mycket kompost blandad med kogödsel och barkmull varje år för att kunna få det grönt och fint...men det är kärt besvär när man vet hur fint det blir i sommar:-)

Susie på Stjärnarve... sa...

Eftersom jag bodde mittemot mässan tidigare så var man ju där VÄLDIGT mycket, både på trädgårdsmässan och på hundutställningar. Men...innan jag flyttade, alltså redan för en 10-12 år sen så började jag bli lite trött på allt krimskrams. Så nu åker jag aldrig till Stockholm för mässan trots att jag kan bo hos min väninna och f.d. granne.
Det där med kompost lyckas jag aldrig få till. Har inte tillräckligt med tålamod för att vänta på att jorden ska bli klar, så idag t.ex. åkte jag iväg och köpte 10 säckar med planteringsjord!

trädgårdsdrömmar sa...

När man kan sålla och köra ut sin kompostjord då känner man sig rik.Bästa jorden.har ganska mycket som jag kan köra ut.
Kram.

Gunilla Teckenberg sa...

Visst är det fantastiskt med naturens ekosystemtjänster och alldeles gratis är det. Precis som du skriver innehåller komposten inte särskilt mycket näring men däremot ökar den mullhalten och den biologiska aktiviteten i jorden. En näve kompostjord innehåller miljarder levande organismer.

Utan detta liv och deras nedbrytande förmåga skulle vi drunkna i avfall.

Kram!

lavendia sa...

Verkligen fin jord. Som sagt, utan att knappt lyfta ett finger så jobbar maskarna på av sig själv.

Turid sa...

Wow, så flink du er. Har 2 kompostbinger her, men komposteringen blir ikke riktig så fin som din ser jeg. Drømmer om varmkompost også, men må nok lese meg opp på temaet. Om du har erfaringer, så del gjerne på bloggen din, det setter jeg stor pris på :)
Fin hageuke til deg.

Carita och Bertel sa...

Jag har också börjat tömma en kompost ut i rabatterna. Det känns rikt att bara kunna ta sin egen ord och använda. Jag blandar upp den med lite sand för vi har ju lerjord här. Ha det fin/Carita

Törnrosa sa...

Visst är egen kompost riktig lycka. Och även för våra trädgårdar.
Jag har förmånen med både häst och höns, så jag har istället lite väl mycket gödsel ibland. Då får jag kalla på några trädgårdsvänner och enkelt göra dem lyckliga också.
Kram från Törnrosa

Ulrika sa...

Ja visst är det härligt med sånt guld, mina komposter är frusna fortfarande...
Håller med dig helt angående mässan. Jag åker också dit varje år fast jag vet hur det är men har trevligt med mina vänner. Och man längtar ju så mycket denna tiden.

Kram Ulrika

Marit sa...

Ja, kompost er absolutt hagen sorte gull! Du har virkelig flott kompost der :-)

Klem!