måndag 8 september 2014

Besök i trädgården


De senaste åren har vi besökt många trädgårdar och några av dem har varit bloggvänners trädgårdar. Tanken har varit att bjuda tillbaka, men vi har avvaktat. Vår trädgård är ju inte så mycket att visa upp än, det är mest en massa halvfärdiga projekt.

Förra sommaren besökte vi en trädgård vars ägare Gunilla både har blivit en god trädgårdsvän (även om kontakten mestadels har varit via nätet) och inte minst en stor inspiratör! Trädgården liknar ingenting annat jag har sett och vittnar om ett genomtänkt och smakfullt sätt att odla sin trädgård i samklang med naturen. Här är några bilder från vårt besök i juli 2013













 


I lördags var det så dags för oss att bjuda tillbaka och Gunilla och maken John kom hit på besök. Jag skall erkänna att jag var nervös innan - vi har ju som sagt inte så mycket att visa fram ännu.

En sak har jag dock kommit på de senaste dagarna - om det är någon man skall visa upp en trädgård som inte ens är halvfärdig för så är det just för andra trädgårdsfantaster. De om några kan ju förstå och förhoppningsvis även se för sig hur det är tänkt att det skall se ut så småningom.

Vi hade en jättetrevlig dag i lördags och timmarna bara flög iväg. Jag fick goda tips och råd och erfarenheter utbyttes.

Som pricken över i'et på en trevlig dag så fick jag massor med växter av Gunilla. Hon hade meddelat att hon ville ta med sig "några" växter - detta var många fler än "några". Flera av dem spännande sorter som man inte hittar i trädgårdshandeln - gissa om jag är både glad och tacksam?


Här finns bland annat

Agave
Carex caryophyllea 'The Beatles'
Carex siderosticha
Eranthis hyemalis 'Flore Pleno'
Erinus alpinus 'Dr. Hähnle'
Erythronium pagoda
Gentiana acaulis
Heucherella 'Tapestry'
Iris germanica 'Nose'
Iris lacustris
Lathyrus vernus
Primula japonica 'Charm'
Primula sieboldii 'Alba'
Primula vulgaris 'Blue Sapphire'
Rhodohypoxis baurii
Roscoea tibetica
Saxifraga sp.
Sisyrinchium

Tack Gunilla och John för en trevlig dag! Vi ses förhoppningsvis snart igen!

10 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Jag håller med dig, visst är det trevligt med trädgårdsbesök och att få utbyta idéer och tankar med varandra. Så fina bilder du visar därifrån, gillar speciellt de fina taklökstavlorna. Har länge tänkt göra sådana, kanske kan det bli av nu under hösten. Fina gåvor du fick/ Kram Titti

Ranten sa...

Det er alltid kjekt å få besøk av andre hagegale :-)) Likesinnede!

Ruben sa...

Alltid kul att träffa trädgårdsvänner! Ett projekt kan vara väl som intressant som det färdiga resultatet. Kul att höra om planer. Det var ingen dålig samling växter de hade med sig!!

Ha det gott!
/Ruben

Gunilla Teckenberg sa...

Nora, det är nog vi som skall tacka för en underbar dag hos er! Tiden bara försvann och jag skall inte ens försöka beskriva den vackra och unika miljö där ni skapar er trädgård.

Det kommer att bli så fint och mycket, mycket speciellt och ni har allt som krävs i form av entusiasm, kunskapstörst, odlarglädje och målmedvetenhet.

Kram!

Helens trädgård sa...

Det är faktiskt bland det roligaste man kan göra under sommaren, besöka varandras trädgårdar.
Även jag har haft turen att vandra i Gunillas och Johns helt fantastiska trädgård.
Där finns så otroligt många läckra växter man inte sett förr. Underbar miljö, enorma mosskuddar, fina växtkombinationer.
Hoppas jag kan besöka den trädgården någon fler gång i framtiden, kanske även din.

Fina växter du fick från Gunilla.

Önskar dig en solig tisdag!

Marit sa...

Så mye fint de selv hadde i hagen sin også! De bildene med sedum var kjempeflotte! en blir jo som vanlig nervøs når en skal få besøk i hagen, men det er jo alltid like hyggelig. Du får stadig flere planter ser jeg :-)

Klem!

Rost och rädisor sa...

Ja, den trädgården känner man igen utan att du ens nämner namnet. Älskar Gunilla och Johns trädgård, ovanliga, växter, mossiga stenar och slingrande woodlandgångar.

Men så fantastiskt generöst med alla dessa plantor. Undrar om de vill komma hit.... ; )

Kram Anette

Anjas Hill sa...

Hejsan Nora!
Även om du själv tycket att projekten är bara halvfärdiga så tror jag att din trädgårdsvän fick massor av inspiration! Visst blev du stärkt som trädgårdare efter det besöket? Av alla bilder du visar så förstår man ju att du/ni håller på att skapa något fantastiskt fint! /Anja

Unknown sa...

Att se "halvfärdiga" trädgårdar skulle jag vilja göra! (Färdiga blir de ju aldrig riktigt, trädgårdarna) Och din trädgårdsvän skulle vem som helst vara överlycklig för att få besök av!
Kram
Marta

Veronica sa...

Det är ju precis som som det ska vara ju! När jag varit i trädgårdar som det genomförs stora projekt i eller en helt ny trädgård så inte har jag tänkt att det är ofärdigt heller. Man blir ju aldrig klar utan det är ständiga förändringar i varje trädgård tror jag! Tråkigt hade det varit annars ;)
I höst ska vi gräva upp hela rabatten under Päronträdet och börja om helt från början. Och skuggrabatten närmas häcken vid vägen likaså. Där ska göras en lund!
Jag hoppas verkligen få komma snart ;)

Kramar