fredag 28 november 2014

En snygging


Det är något speciellt med växter som är gröna och fräscha i trädgården när det mesta i övrigt har vissnat ner. De senaste åren har jag fokuserat mer och mer på vintergröna och städsegröna växter och det njuter jag av nu.

Många Ormbunkar är fina långt in på vintern och blir riktigt fräscha i den fuktiga höstluften. En av dem är denna, Polystichum setiferum 'Plumoso multilobum'.


Den står planterad i en av våra nya våtbäddar i sur jord i ett ganska skuggigt läge och verkar trivas utmärkt med det.


Denna Ormbunken har jag köpt på Torvan Trädgård i Tullinge. Det är inte alltid lätt att hitta Ormbunkar i handeln, men Torvan Trädgård och Linudden Trädgård  utanför Nyköping har båda ett fint sortiment tycker jag.




4 kommentarer:

Marit sa...

Bregner er så fine! Du er heldig som har et mildt og fuktig klima hos deg. Godt utvalg av bregner er det omtrent ingen som har her dessverre.
Ha en fin helg :)

Klem!

Gunilla Teckenberg sa...

Det är nu som vi kan uppskatta det vintergröna som nu verkligen syns när de inte behöver konkurrera med sommarens grönska. Jag tycker det är mycket vackert.

Kram!

Carita och Bertel sa...

Fina ormbunkar med vackra gröna blad och mönster. Dom är jättebra att fylla upp med i samplanteringar i halvskugga och fuktig woodlandrabatt. Ha det fint. Carita

Unknown sa...

Bregner har jeg ikke, men ser at de absolutt har prydverdi!