torsdag 5 mars 2015

Indument

"Indument" är ett ord jag lärde mig för bara ett par-tre år sedan. Alla Rhododendron-älskare vet vad det betyder men "alla andra" kanske inte vet.

Indument är den brun-orangea filtaktiga ytan som finns på baksidan hos vissa Rhododendron och som bidrar till att buskarna blir ännu finare (i alla fall enligt mig :-)


Jag har än så länge bara en Rhododendron med indument och det är en Rh. 'Teddy Bear'. Jag köpte den i somras och har inte sett den blomma än, men blommorna skall bli rosa och busken kan så småningom bli mellan 1,2 och 1,8 meter. Min buske är just nu dryga halvmetern hög.


Det kommer garanterat bli flera Rhododendron med indument i den här trädgården så småningom. Rhododendron är så mycket mer än "bara" vanliga parkrhododendron och de tillför verkligen mycket till trädgården - inte minst så här års.

12 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Riktigt läcker färg!
Allt gott
Anette

Ingmarie We sa...

Teddy Bear är verkligen en helt underbar rhododendron! I en park nära mig växer det en rhododendron med sämskinnsgult indument. Den har jag ett gott öga till

Gunilla Teckenberg sa...

Härligt Nora, fin bild på din Teddy Bear! Jag skall också försöka fotografera de vackra bladen när nytillväxten kommer igång.

Det finns även Rhododendron med luden ovansida, detta benämns toment.

...och nu skall det väl iaf bli vår på riktigt.

Kram!

Carita och Bertel sa...

Jättefin färg på din rhod. Dom nya bladen som kommer på rhododendron är ofta lika fina som blommorna eller tom vackrare. Ha en solig helg. Carita

Tittis trädgård sa...

Så fin den är! Det är härligt med växter som är vackra året runt, inte bara vid blomningen.
Trevlig helg/ Titti

Stein sa...

Vakker farge på din Teddy bear! Vet du noe om herdighet på denne? Jeg har noen Rhododendron Pachysanthum som får rustfarget pels på oversiden av bladene. Leste akkurat i Gunillas kommentar ovenfor at det heter Toment(?)Da har jeg lært meg to nye begreper i dag!
Ha en fortsatt fin dag.
Stein

Anjas Hill sa...

Hejsan Nora!
Tänk så många olika slags rododendron det finns! Dessa med "filttäcket" på baksidan är ljuvliga. Jag har också några arter.Några med riktigt mörkt indument.


Du och bebisen mår bra?

Kram, Anja

Lykkelig i hagen sa...

Så flott! Der lærte jeg noe nytt om rhododendron! Jeg har aldri sett den typen før, men den så virkelig flott ut! God helg til deg! klem fra Anne-Kristin

Ruben sa...

Indument, det hade jag nog inte kunnas säga vad det är på rak arm. Men när jag ser bilderna så förstår jag, att jag har nog hört det någon gång i samband med rhododendron.

Ha det gott!
/Ruben

Marit sa...

Så fin den Teddy Bear er! Lekker farge på de nye skudddene :)

Klem!

Tant Otteskrufv sa...

De är så himla fina! Jag försöker ordna plats för fler sådana, ännu har vi bara två. Tar rådjuren julrosor?! Då är det nog bäst jag fipplar till några nätburar till...

Hemma på Sjuan sa...

Vackert med Rhododendron och så fin färg. Ha en fin helg! Kramis Suss