lördag 9 maj 2015

Trillium-lycka


Förra våren köpte jag fem sorters Trillium av Jonny Andresen. Alla fem planterades i de nygjorda våtbäddarna och efter bara någon vecka var de uppätna av rådjur. Eftersom plantorna var små och nyplanterade var jag inte alltför optimistisk till att de skulle överleva, så gissa om lyckan är total just nu när alla fem har spirat och ser fina ut. En av dem har till och med börjat blomma.

Trillium grandiflorum


Jag har inte sett knoppar på någon av de andra plantorna än, så det troliga är att det bara blir denna som blommar i år. Men med tanke på att jag trodde att plantorna hade dött så känns det ju fantastiskt att faktiskt få se en blomma!


Trillium är en typisk woodlandväxt som trivs i halvskuggigt läge. Jorden bör vara näringsrik, mullrik och fuktighetshållande (dock inte blöt). De sprider sig långsamt med underjordiska rotstockar och går att dela. Har man tålamod kan man så Trillium, men man får räkna med att det tar 5-7 år innan man får se dem blomma.

8 kommentarer:

Marit sa...

Så gøy at den blomstret alt nå! Trillium er så fine. Jeg har aldri tørt å dele de, for jeg er redd for å skade de. Det er litt gøy å få store tuer av de også :)

Klem, Marit

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilken tur att de överlevde, och vilken lycka att en blommar.
Ha en skön kväll
Kram Maria

hagen vår sa...

Hei! Skjønner veldig godt din tilliumlykke. Har en, men ser ikke tegn til rotutløpere. Den er en og har vært en i flere år, men er glad for at den dukker opp hver vår. Snart kommer blomsten. God kveld!
Klem Anne

Gunilla Teckenberg sa...

Trillium kan vara knepiga, borta något år men plötsligt är de där igen, man skall inte ge upp hoppet för tidigt.

Är du säker på att det är rådjuren som tuggat på plantorna? Mössen tycks gilla dem, i år har de bitit av flera stycken för mig, jämnat med marken.

Vacker är den din vita Trillium!

Kram!

Bettina Bäck sa...

Näej. Gillar råodjuren trillium också. Grrrr. Jag gläds åt ett enda litet blad som stuckit upp än så länge. :-)

Tittis trädgård sa...

Det är så vackert med Trillium. Men vi har ju så torr och sandig jord här, måste nog fundera lite på hur jag ska lösa det. Var på växtmarknad idag och fingrade på några Trillium, men besinnade mig. Trevlig söndagkväll/ Titti

Anjas Hill sa...

Hehj, hej Nora!
Så klart känner du lycka vid åsynen av ditt Trillium. Hörde nyligen att det var bra att gödsla dem också varje år, vilket jag inte har gjort under alla dessa år. Men, då håller också min T.gradiflorums bestånd att minska. Alltså kommer jag att tillföra brunnen hästgödsel i år och hoppas på fler blommor framöver.

/Anja

Anonym sa...

Vad glad jag blir å dina vägnar!! Både att plantorna överlevt glufs glufs och att en av dem orkar blomma. Upptäckte att någon/något äter på trilliumblommorna hos mig! Mycket irriterande.
Kram Kristina