lördag 19 mars 2016

Snart så


Mitten av mars och våren är på gång. Fortfarande har vi både kalla dagar och nätter men det gör inte så mycket. Maken jobbar för fullt i trädgården så fort han har tid över - det ska göras gångar, byggas nya rabatter, blandas jord och flera andra sysslor som med fördel görs så här års innan trädgården har vaknat på allvar.

Själv har jag klippt ner Klematisar, krattat löv och lite annat småpyssel. Och inte minst har vi varit ute och njutit hela familjen - samtidigt som vi smider planer, diskuterar möjligheter och funderar på vilka växter som måste införskaffas.

Och det bästa av allt är att ljuset är tillbaka igen så man kan gå ut  tidigt på morgonen och lyssna på fåglarna - det är inte mycket som slår en morgonrunda i trädgården!

Här är några bilder från en morgonrunda förra helgen.

Salvian har fortfarande blad kvar från förra året.


Uppstammade, hängande träd är fint tycker jag. Lärk till vänster, Sälg till höger


De perenna Stockrosorna som blommar från juli tills vintern kommer är bland de första som spirar på våren.


   Påskliljor på gång.

 
    Julrosorna har knoppar



"Fula slänten" börjar bli riktigt fin nu.



Saxifraga xurbium 'Aureopunctata', en fin marktäckare som är fräsch året om.


Ormbunken, Polystichum setiferum 'Plumosum multilobum är även den grön och fin året om.

 
Grönt året om är också gräset Carex morowii 'Ice Dance'. Det sprider sig ohämmat och kan bli ett besvärligt ogräs, jag har satt mina i en hylla i en av våra slänter så jag kan ha kontroll på det.






 
 

6 kommentarer:

Marit sa...

Ja, det er fine bed dere har fått laget! Vintergrønne trær og busker skaper fine grønne felt om vinteren når det ikke er blader på trærne.
Vi har mye å glede oss til!

Klem!

Anjas Hill sa...

hej, hej Nora! Det känns som jättelänge sedan vi sist gästade varandras bloggar .-))!

Vilka frostiga bilder du visar! Vi har t.o.m. blivit av med tjälen.

Nu måste du verkligen hitta ett nytt namn på din "fula" slänt för den är ju en riktig skönhet även så här års. Ja, det må jag då säga att då har man lyckats väääldigt bra när rabatten är fin året om! Grattis!

Ha det supergott!
/Anja

Carita och Bertel sa...

Visst är det härligt med ljuset som kommit tillbaka. Nu vill man genast gå ut tidigt om vädret tillåter och man är pigg när man vaknar, i alla fall är jag det. Jag märker att jag blivit mer ljusberoende än tidigare. Nu vill man se vad som händer i trädgården varje dag, det går så fort när det väl börjar växa. Ha det fint. Carita

Berit sa...

ÅÅÅ full av avundsjuka blir jag av att ni både kan kratta, skotta jord och göra annat ute i trädgården nu...
Ha en underbar dag!

Ranten sa...

Snart kommer våren til deg også! her i Bergen ligger vi jo alltid litt foran, men jeg vet at når våren først kommer andre steder så er vi snart på likt :-)) Ønsker deg en fin påskeuke!

Rost och rädisor sa...

Kul att dela trädgårdsintresset.
Den perenna ormbunken ska jag försöka få tag i, urläcker!
Det ska bli kul att se rabatter och gångar så småningom.
Allt gott
/Anette