måndag 20 juni 2016

Nya Lönnar


Vi gillar Lönnar maken och jag - och når båda delar ett intresse brukar det resultera i många växter. Och eftersom vi båda gillar variation och olikheter istället för flera lika resulterar det i många olika sorter. Just nu har vi  14 sorters Lönnar i trädgården varav tre inköptes idag.


Inköpet var det maken som stod för. Från vänster till höger:

Acer palmatum 'Going Red'
Acer palmatum 'Emerald Lace'
Acer palmatum 'Butterfly'

Alla härdiga i zon 2/3 (som de flesta Acer palmatum). 'Going Red' kan bli upp mot ett par meter hög, de andra två runt en meter. De föredrar halvskuggigt läge och vi kommer plantera dem i sur jord vilket vi har bra erfarenheter med.

Och med dessa små skönheter har vi äntligen invigt lådorna i den terrasserade slänten nedanför huset som vi (mest maken) håller på att göra i ordning.


Detta är de två minsta lådorna av totalt åtta så mycket arbete och plantering återstår - vilket ju är (nästan) hela nöjet med att ha en trädgård:-)




6 kommentarer:

Inger sa...

Undrar om det blir dubbelt så många växter hos er... ert gemensamma intresse måste vara trevligt. Kanske tur att jag är ensam trädgårdsnörd hos oss eftersom vi har så liten yta. Men min man vill att jag ska fröså pinjeträd åt honom, och nu har vi en liten planta på gång.
Kram

Gunilla Teckenberg sa...

Japanska lönnar är små skönheter, varenda en av dem och år en prydnad för varje trädgård. Tyvärr förlorar vi dem lite för ofta, jag vet inte vad problemet är.

Jättesnyggt arrangerat runt dammen och snyggt med lådor som bryter av.

Tummen upp!

Kram!

Ranten sa...

Gratulerer med nye lønnetrær! Ønsker deg en flott sommer!

Hanna sa...

Trevlig blogg

Marit sa...

Flotte lønner! Butterfly hadde jeg der jeg bodde før. Artig med de variegerte bladene.
Lønn er en dille jeg også har :)

Klem

Carita och Bertel sa...

Japanska lönnar är väldigt vackra, vi har några stycken också. Några va dom är inte så härdiga tror jag men än lever dom. Vi har snöat in på rönnar, jag tror vi har 11 olika nu. Ha en fin midsommar. Carita