lördag 28 januari 2017

Odla barrväxter


De senaste åren har jag för allvar fått upp ögonen för barrväxter och vad de betyder för trädgårdens uttryck och miljö. Och som vanligt är det besök i andras trädgårdar som inspirerar och ger idéer. När det gäller just barrträd och "barrträdgårdar" så hade jag en "hallelujaupplevelse" för snart två år sedan, som finns att läsa om här .

En annan inspirationskälla är boken "Odla barrväxter" av Brita Johansson. Brita är något av en guru för barrentusiaster och hennes bok är min favorit bland trädgårdsböcker.



Jag har en del trädgårdsböcker. De flesta läser jag en gång, andra använder jag som uppslagsverk eller läser om någon gång. Några har jag tröttnat på och gett bort - andra har blivit kära ägodelar som jag nog aldrig kommer göra mig av med. "Odla barrväxter" passar inte in i någon av de nämnda kategorierna och jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den. Boken ligger nästan ständigt framme och jag läser i den ofta. Jag har läst den från pärm till pärm flera gånger, andra gånger bläddrar jag bara och kikar på bilderna eller läser utvalda stycken.När jag funderar på nya växter använder jag den som ett uppslagsverk.

Boken är fylld med Brita och hennes makes erfarenheter efter över 30 års odlande av barrväxter. Här finns massor av fakta, fina bilder och nyttig information. En bok jag verkligen rekommenderar! Om den fortfarande går att få tag på ska jag däremot låta vara osagt. Eftersom den är utgiven för 10 år sedan så misstänker jag att det kan vara svårt. Men skulle du hitta "Odla barrväxter" så tveka inte att köpa - du lär inte ångra dig. För som Brita skriver i förordet till boken "Att sätta sig in i hur barrväxter fungerar är inte bortkastad tid. All kunskap om en växt berikar upplevelsen och fördjupar odlarens personliga förhållande till sin planta, en vänskap som inte sällan blir livslång. Växtsäsongens längd varierar från norr till söder i vårt land men sommarens fägring är ändå som helhet kort. Barrträden sätter färg på senhöstens gråmulna tristess. De hjälper oss genom vintermörkrets kyla och vårvinterns fientliga snålblåst. Vi behöver dem."

Och här är några som hjälper mig genom vintermörkrets kyla - små ljuspunkter i trädgården att njuta av året om!

"Den ser ut som en korsning av thuja och en trattkantarell" sa maken när vi hittade denna Cryptomeria japonica 'Cristata'....och visst ligger det något i det?


Närbild på läckra barr på tallen Pinus strobus 'Tiny Curls'


En annan liten tall som just nu lyser upp i trädgården med sin klara gulgröna färg, Pinus mugo 'Ophir'


Kryptomeria japonica 'Dinger'



Till sist; stort tack för alla trevliga kommentarer på mitt förra inlägg. Kul att se att jag inte är bortglömd efter fyra månaders bloggtorka!

8 kommentarer:

Marit sa...

Så flotte vintergrønne busker og trær du har! Kryptomeria har jeg aldri sett eller hørt om. Veldig fin og spesiell! I ditt klima kan du få til mange spennende planter.
Morsomt for meg å se alle de du har :)

Klem, Marit

Gunilla Teckenberg sa...

Jag är så överens med dig i allt vad du skriver om Brita Johanssons barrbok. Även hennes nya bok "Odla ljung" hamnar på trädgårdsböckernas tio i topplista.

Vilken fin företrädare för Cryptomeria japonica du visar - den har jag antecknat ny.

Kram!

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Det er så kjekt når en finner sånne bøker, og barvekster er så fint, jeg liker alt vintergrønt. Jeg har også noen sånne bøker som jeg stadig tar fram igjen, bl a Min villhave av Elin Conradi og Grønn lidenskap av Elisabeth Sparstad. Begge har vært en inspirasjon for min bok, Fru Halds hage, som kom ut i fjor. Håper den kan være en inspirasjon for andre på samme måte. Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

Anonym sa...

Gillade din lockiga tall, snygg!
Tror jag har skrivit det förut, men försök jaga tag på Britas 'Vår vintergröna trädgård' också. Eller låna den som fjärrlån på biblioteket.
Kram Kristina

Anjas Hill sa...

Vilket trevligt inlägg! Jag älskar barr - har alltid gjort det! Bardoften är underbar och barrväxter i trädgården gör att du njuter av din trädgård även på vintern.
Brita Johansson är en guru bland barr- och ljungväxter.
Mitt trädgårdsbibliotek börjar se smått imponerande ut men saknar två så viktiga böcker.
Det ska jag ändra på redan idag :-)!

Ha en fin vecka!
/Anja

Anjas Hill sa...

ps
Glömde alldeles att berömma dina fina barrisar! Supertrevliga!
ds

Inger sa...

Om barrväxter har jag mycket att lära. Vd stugan finns de vanliga, gran och tall. Jag har beskurit dem, och förstår att de inte reagerar som lövträd. Men som sagt jag behöver läsa på. Tack för boktips. Kanske kommer jag till barrväxter för trädgårdsodling.
Kram

Rost och rädisor sa...

Barrväxter ligger så långt från mitt kunnande och kanske just därför är det extra roligt att känna läsa om din entusiasm och bekanta mig med barrväxter jag inte visste fanns.
Jag kommer så väl ihåg inlägget när du upptäckte trädgården med alla barrväxter som inspirerade. Tack för boktipset. Kommer den i min väg på ett antikvariat eller i en loppishylla ska jag rädda den.
Allt gott
/Anette