söndag 13 maj 2018

God morgon


Varje morgon och kväll går vi vår trädgårdsrunda, mellanpudeln Sudde och jag. På kvällarna hänger husse också med ibland, då betraktar vi trädgården och diskuterar avslutade, pågående eller kommande projekt. Många idéer föds på våra kvällsrundor.

På morgnarna är det bara Sudde och jag. Han springer runt och nosar och leker, jag går med saxen i ena handen (man vet ju aldrig när man skulle råka hitta en snigel) och kameran i andra och betraktar och njuter.

Jag älskar morgnarna i trädgården. Då är ljuset som vackrast och tystnaden som bäst. Bara fågelkvitter och humlesurr och ibland vågorna från Erstaviken hörs.

Här några bilder från vår trädgårdsrunda vid halvsju-tiden imorse.

Vindstilla och molnfritt, Erstaviken ligger spegelblank nedanför trädgården


Vårt gamla körsbärsträd som står mitt i trädgården är enormt. Inte så högt, men väldigt brett. Omöjligt att få med hela på samma bild.


Vårt stumpery som vi anlade förra året börjar grönska 


Och i en av våra terrasserade våtbäddar har Rhododendron 'Tibet' börjat blomma. Den är först ut varje år (i bakgrunden körsbärsträdet, på denna bilden är nästan hela trädet med)



I rabatten under ena äppelträdet är det Kungsängsliljor och Sockblommor som dominerar så här års. Om några veckor är det Hostor och Sockblommornas blad som tar över och då ser rabatten helt annorlunda ut.


Ett rosablommande Körsbärsträd borde alla ha i Maj. Detta är Prunus cerasifera 'Nigra'. I bakgrunden berget som huset står på och ungarnas platsbyggda rutschkana.


Rabatten längs tomtgränsen och bambustaketet som kom upp förra året. Just nu ser det mest brunt ut här, om kort tid kommer det vara betydligt mera färg när Pionerna, Klematisarna och prydnadsgräsen har vuxit till sig och när alla Lönnar har fått blad.


Samma rabatt från andra hållet



Mycket sten, men nu börjar färgerna i planteringarna också synas. På höger sida om trappan blir det snart stor skillnad då prydnadsgräs och några stora Hostor visar sig.


Ett av mina pågående projekt, att plantera i ytan mellan gången och planteringarna i slänten Här blir det Nävor, Backtimjan och Lavendel. Alla växter är från trädgården, antigen delade eller flyttade.


Jag gjorde samma sak vid denna slänten tidigare i år, här är det Gentianor närmst och Flocknävor längst bort.


Mitt sällskap på morgonrundan, Sudde 8 år.


"Blir du aldrig klar? Jag vill gå in nu" :-)


9 kommentarer:

Karsten F sa...

Hei Nora

Morsomt at du også har et stubberi - Fandt lige dit oprindelige indlæg fra onsdag 7 juni 2017, det bliver super spændende at følge!

Ind imellem er det så godt med sådan en gennemgang af hele haven - det giver dine læsere mulighed for at få lidt overblik! Og det ser jo fantastisk ud - som det ligger ned mod fjorden:)

Ha en dejlig søndag

hagen vår sa...

Hei Nora
Dette er det så inspirerende å se. Vakkert! Jeg savner å ha med meg hagehunden.
Ha det godt! Klem Anne

Marit sa...

Hei Nora!

Takk for en flott morgenrunde. Lyset er så fint tidlig på morgenen. Dere har fått det veldig fint med alle bedene dere har laget.

Ha en fin uke!
Klem, Marit

Maribel sa...

Hej Nora!
Tack för rundturen, visst är det speciellt att vara ute tidigt när ingen annan vaknat. Lugnt och härligt. Håller med dig ett rosa körsbärsträd borde alla ha,
skall nog skaffa mig ett. Ser fint ut, och kan tänka mig grönskan när hostorna kommer upp.
Ha en fin ny vecka /Marika

Gunilla Teckenberg sa...

Hej Nora!

Vackra och stämningsfulla bilder på er trädgård, det har hänt massor sedan vårt besök. Er vackra tomt är inte lätt att hantera men ni har gjort ett jättefint arbete och får lön för mödan, något liknande finns ju ingen annan stans. Er trädgård är unik!

Kram!

Carita och Bertel sa...

Vilken rundtur i er trädgård, nu ser man verkligen hur mycket ni har byggt och anlagt. det ser helt underbart ut. Ha det fint. Carita

Daniel Lindholm sa...

Bara bra saker! jag gillar den slingrande trägången, den tar jag med mig. Daniel

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Takk for en fin morgenrunde. Det blir stadig mer og mer planter i sprekker, og der det er mulig å plante mellom steinene hos dere. Skjønner nesten ikke at dere rekker med alt. Høres ut som en fin kvelds aktivitet:-)
Her er det så varmt at det kun er på morgenen, og kvelden det er mulig å holde på i hagen, det er utrolig tørt, og endel planter legger seg bare helt flatt..
Ikke noe regn de 10 neste dagene heller. Så det er bare å vanne.
Ha det godt/Eirin

Jannibele sa...

For en fantastisk naturtomt du har med mange kreative rom. Bare å beundre og la seg inspirere. Nyt denne vakre tiden.
Jannicke