tisdag 3 juli 2018

Träd som i trädgård


Som andra intressen kan även trädgårdsintresset delas in i olika faser. Åtminstone har det varit så för mig. Från början var mitt huvudsakliga intresseområde perenner, men det tog inte många år innan det hamnade i skymundan. Numera är det träden och buskarna som är mest intressanta och jag är så glad för att vi har en trädgård där det ryms många både stora och små träd och buskar.

Just nu har vi cirka 170-180 olika sorters träd och buskar i vår trädgård. De allra minsta är bara några decimeter höga och de allra största är fullstora träd på många meter. Och varje år tillkommer det nya, här är årets nyförvärv så här långt.

Gingko biloba 'Troll'


Gulbladigt Korstörne, Gleditsia triacanthos 'Sunburst'


Uppstammad Japansk Lönn, Acer palmatum 'Dissectum'


Acer palmatum 'Katsura'. Denna hade vi sedan tidigare, men en till skadar ju inte :-)'


Acer palmatum 'Sangokaku'


Svartaronia, Aronia melanocarpa 'Viking'


Silverpäron, Pyrus salicifolia 'Pendula'


Ännu en Japansk Lönn, Acer palmatum 'Koto-no-ito'


Det är lite svårt att få fram bladen på bild, de är nämligen smala - riktigt smala!


Detta var årets nyförvärv så här långt. Jag ser det inte som osannolikt att det blir flera i månaderna som följer :-)

6 kommentarer:

Marit sa...

Trær er gull verdt i en hage. Det er jo veldig mange flotte trær hos deg. Lønner er mine favoritt trær, og det ser ut som de er favoritter hos deg også :)

Ha en fin juli måned, Nora!

Klem, Marit

Inger sa...

Många fina nyförvärv. Träd och buskar behövs om trädgården ska få en stomme.
Kram

Karsten F sa...

Hej Nora

Det var rigtig mange forskellige træer og buske du har!
Jeg skal tælle roser rhodoer og træpæoner med for at komme derop:)

Flot løv på dine nye!

Ha en dejlig dag

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Hei Nora.
Busker og trær er viktige i en hage, og har man en del oppstammede får man jo plass til enda mer:-)
Falt for Ginko biloba "Troll", men greide å ikke ta den med ved siste hagesenter besøk. Får vente til august...
Kos dere med gutta i sommervarmen!!

Maribel sa...

Hej Nora!
Fint med träd, mina har blivit så stora så de ger en härlig skugga. Skönt nu då solen gassar.
Ha det gott /Marika

Anjas Hill sa...

Hej Nora!
Ja, träd, ja! Även jag har fler än vad som är "nyttigt". Att gå i en välsorterad plantskola med fina träd gör att jag glömmer bort att det är bara 800 kvm jag har - inte 8000 ;-)

De japanska lönnarna är så vansinnigt tjusiga. Och så fint ni har gjort med trädäcket där träd, gräs och buskar väller fram! Otroligt läckert.

Ha det så gott i din TRÄDgård!
/Anja