söndag 12 april 2020

Full fart i trädgården


Efter aktiviteten på bloggen att döma skulle man kunna tro att inget händer i vår trädgård längre. Inget kunde vara mer fel - här händer fortfarande massor, det är bara jag som inte har tagit mig tid att blogga om det tyvärr.

Hösten och vintern har varit snäll mot trädgården. Gott om nederbörd (mest i form av regn), inga jättekalla perioder och inga ovälkomna djurbesök. Alla våra träd och buskar ser ut att må bra och det är det viktigaste för oss. Perenner kommer och går, om vi förlorar någon av dem är det såklart trist men om man förlorar träd eller buskar är det mer än trist i mitt tycke!

Trädgårdsarbetet kom igång tidigt även denna vår. Jag börjar gärna rensningen redan under vintern om det är fina, milda dagar. Bland det första jag gör är att gräva om komposterna och göra plats för nytt avfall. Vi har en kompost uppdelad i tre fack som maken har byggt och som jag bara älskar. Sällan är jag så nöjd och mår så bra som när jag gräver om och flyttar kompost tidigt på våren.


För ett par år sedan byggde maken även en stor behållare där vi förvarar kompost som inte är helt färdig men som inte får plats i behållarna på bilden ovan.


Härifrån tar vi jord när vi behöver jordförbättra eller när vi gör nya rabatter. Innehållet är inte helt färdigkomposterat än, men det gör inte så mycket - det fungerar bra ändå.

Projekt har vi också på gång förstås, det har vi alltid. Makens stora projekt just nu är att göra i ordning gången i den branta backen mellan staketet och vår rosplantering. Det ska bli en gång av gatsten här som på så många andra ställen i trädgården. Gatstenen har vi redan, den ligger på utsidan av staketet och skall alltså "bara" flyttas till andra sidan. Många tunga lyft blir det!


























Därmed rök också våra sista två-tre kvadratmeter "gräsmatta" som låg där den vita markduken nu ligger. Gräsmattor kan vara fint men det är inte vår grej. Det börjar bli ganska många år sedan vi tog bort all gräsmatta i trädgården och jag har inte saknat den en sekund.


Och vad gör jag då medan maken lyfter tungt och bygger gångar? Jo, jag lyfter lite mindre tungt och fyller på täckbarn och pinjebark där det behövs.......


.........rensar rabatter, fyller på jord och kogödsel i rabatterna och njuter av att det är vår, fåglarna kvittrar, insekterna surrar och trädgården vaknar till liv och är så där vacker som den bara kan vara i april när allt börjar om!












6 kommentarer:

Marit sa...

Hei Nora!

Så hyggelig å høre fra deg igjen! Godt å se at det blomstrer så fint hos deg :)
Klem, Marit

HWIT BLOGG sa...

Vilka härliga vårbilder! Ja det finns lite att pyssla med i trädgården nu :) Bråda tider minsann...
Varm påskkram från Titti

Ranten sa...

Hei Nora! Godt å se at at dere enda har litt godt kroppsarbeid igjen i hagen ;-)) Alltid spennende med nye prosjekter. Kompostsystemet så veldig bra ut! Jeg har problemer med kaldkompost pga brunsneilene, men du har kanskje ikke så mange av dem? God våronn og fortsatt fin påske!

Lykkelig i hagen sa...

Hei, Nora. Det ser ut som om dere ikke går tom for prosjekter i hagen. Jeg har fremdeles mye plen, men det blir litt mindre for hvert år. Jeg har tenkt å lage noen eier av brostein eller annen stein, men det får komme når jeg har mer penger til overs. Ha en fin vår! Klem fra Anne-Kristin

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Hei Nora.
Så hyggelig at du er på blogg igjen. Vi har også hatt en lang bloggpause.
Artig at dere fortsetter med prosjekter og fordeler arbeidet:-) Kjenner oss ganske godt igjen (bortsett fra at her tar Lars seg av komposten)
Tror det kommer til å bli fint med brosteinstien!
Det er deilig med vår, men ganske så kaldt fortsatt her. Håper på varmere vær.
Ha det godt/Eirin

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
1) Älska trollformler
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässor
4) Giftermål
5) Bindande trollformler
6) Uppdelningar
7) Dödsförtroll
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
genom {drogunduspellcaster@gmail.com}