söndag 3 maj 2020

Julrosor ska det vara - massor av julrosor


Julrosor måste vara bland de bästa perenner som finns. Stor variation i färger, lång blomning, gröna året om, äts inte av sniglar eller rådjur (dock av hjortar är min erfarenhet) och inte minst - de blommar när inte så mycket annat blommar.





Jag har mina Julrosor samlade i den här rabatten. Här får de glänsa på våren tillsammans med Blåsippor och Vitsippor. När blomningen är över tar Löjtnanshjärtan, Aklejor och Pioner över.


Jag har köpt ett antal olika Julrosor upp genom åren, men eftersom jag mer och mer inser att jag vill ha många så tog jag för ett par år sedan beslutet att testa att låta de fröså sig i rabatterna. Lätt som en plätt, bara att låta bli att klippa bort blommorna innan fröna har släppts.

Nu, två år efter börjar jag se resultatet av mitt experiment. Det dyker upp hur många små Julrosor som helst.



Eftersom fröna är rätt så stora trodde jag att fröplantorna skulle dyka upp mest i omedelbar närhet till rabatten, men det har dykt upp några enstaka även längre bort. Som denna som slog sig ner i stenkanten till en av våra upphöjda rabatter. Den blommade för första gången i år och jag är riktigt så nöjd med färgen


Nu börjar del två i mitt Julrosexperiment. Det är dags att flytta en del av de största fröplantorna och den på bilden ovan samt tre andra har nu fått ett nytt hem i en rabatt som på sommaren domineras av Pioner och Hostor men som tidig vår är trist och tom.



Här finns det stora ytor att täcka - tur jag har många fröplantor :-)

6 kommentarer:

Marit sa...

Hei Nora

Så spennende med ditt forsøk med julerosene. En vil jo gjerne ha mange av de, og det kan jo dukke opp mange spennende krysninger :)

Klem, Marit

HWIT BLOGG sa...

Ack så vackert! Spännande projekt som gav utdelning...härligt :)
Ha en fortsatt fin söndag.
Kram Titti

Karsten F sa...

Hej Nora

Ja, det er bare med at få fyldt den bare jord, og hve ved - måske en af dine frøplanter er helt fantastisk?
Frøen har jeg iøvrigt hørt bruger myrer til at sprede sig - så de koan godt komme langt!

Ha en dejlig søndag

Anjas Hill sa...

Hej Nora!
Jamen självklart ska man ha massor av dem :-)! Det har du och det har även jag!
Det jag brukar göra för att framhäva blomningen och minimera risken för svartfläcksjuka är att jag klipper bort bladen på vårvintern . Efter blomningen kommer nya, fräscha blad.
De självsådda kan ibland överraska en med nya varianter av blommor. Din "tomma" vårrabatt blir förstås fin med julrosor, men du skulle kunna även fylla på med ungersk tandrot, bollvivor och kungsängsliljor.
Kul att se dig igen på bloggen!
Ha det supergott!
/Anja

Maribel sa...

Hej Nora!
Så fint med Julrosor, har flyttat runt och provat olika rabatter, tror att jag äntligen har hittat rätt ställe. De har blommat i månader. Vilken underbar färg på bild nr 4. Så fin.
Ha det gott /Kram Marika

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Hei Nora.
Litt morsomt at vi tenker likt:-)
Har endel frøsådde, og det blir noen hyggelige nykomlinger, noen er helt nye varianter i bedet:-) Og, vi må nok finne litt nye steder til småplantene..
Ha det godt/Eirin