tisdag 3 april 2012

Frösådd

Det här med att förkultivera är inte riktigt min grej. Det är inte själva sådden som är problemet, men när det kommer till omskolering och härdning blir det värre. Till stor del beror det på att jag inte har någon bra förvaringsplats för omskolerade plantor. Jag har inte något utrymme som är ljust och svalt. Sen är det nog ett problem med undertecknade också. Jag tycker helt enkelt inte det är kul att omskolera. Konstigt egentligen för jag tycker i stort sett allt med trädgård är kul.

Trots detta har jag köpt några fröer för förkultivering iår. Jämfört med många andra som har hela rum fulla med frösådder så är min lilla odling en "fjärt i rymden" förståss. Men för mig är detta ett hyfsat stort projekt iallafall:-)

Så här långt har jag sått följande:

Solanum lycopersicum (Ampeltomat Totem F1)
Capsicum baccatum (Chili Jamaican Bell)
Petroselinum crispum (Slätbladig persilja Conum 3)
Nicotiana alata (Blomstertobak Grandiflora)
Ocimum basilicum (Kanelbasilika Cinnamon)

Alla fröerna är från Lord Nelson. Tomaterna och chilin sådde jag först. Tomaterna har spirat till 100% (16 fröer) och chilin till 75 % (3 av 4 fröer). Någon vecka efter att jag sådde tomaterna och chilin sådde jag persiljan. Eftersom fröerna är så pyttesmå så har jag ingen aning om spirningsfrekvensen. Men det har spirat i alla krukorna iallafall. Sist ut i förkultiveringen så här långt är blomstertobaken och basilikan som jag sådde för någon vecka sedan. De första basilikaspirorna kom igår, blomstertobaken har inte spirat ännu.

Här är en bild på min lilla odling. Återstår nu bara att se hur det går med omskolerandet :-)

3 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Hej!

Kul att du är tillbaka. Jag har tittat in hos dig med jämna mellanrum under året, men trodde nog att du gett upp helt.

Det är ett litet elände det där med frösåddernas omskolning. Jag har inte heller någon bra plats. Men jag kör å ändå, även om plantorna blir lite rangliga.

Intressant med din spireabeskärning också. Jag har själv gallrat en "häck" som består av någon sorts spirea. Får se hur det går.

Kram!

Ninnibus sa...

Av samma orsak som du precis nämner har jag helt givit upp tanken på frösådder. Det blir för mycket jobb och sen plats att ha dem. Näe..inte ens tomater sätter jag mer sedan vi köpte sommarstuga. Förra året fick jag en dunderskörd av tomater och den plantan hittade jag tilltufsad på Coop..haha! Då kan man fråga sig om det är värt allt krångel..med att sätta frön. Jag får njuta av DIN sådd istället och det ska bli kul att följa dem..*ler*
Kram och ha det gott..
Ninni

Mia sa...

Det är ju så kul att så när det inte är så mycket annat man kan trädgårdens med. Jag har sått alldeles för mycket.. Men största problemet jag har är att hålla liv i dom på slutet, innan dom ska ut. Chili och tomater är ju kul att ha egna. Persilja har jag också sått, kan man få för mycket av det ?
Ska bli kul att se nya bilder från dina trädgårdar, räknar med att det hände mycket också genom -11,..
Ha det fint :)