söndag 8 april 2012

Omskolning och mera sådder

Idag har jag omskolerat tomaterna och chilin. Vi har även gallrat persiljan och basilikan. Än så länge ser de små plantorna ut att må bra, det skall bli spännande att se hur det går framöver. Jag har ju tyvärr varken något svalt utrymme eller extrabelysning att bjuda på, så jag hoppas det räcker med fönsterbrädan i söderläge. Men bara det att jag har omskolerat och gallrat är ett framsteg i sig - det har ju tyvärr inte varit min starka sida tidigare år:-)

Här är persiljan innan gallringen


Och är är tomaterna och chilin (närmst i bilden) efter omplanteringen


Blomstertobaken som inte hade spirat när jag skrev det förra inlägget om frösådderna har spirat nu, och det är "miljarders" med spiror:-) (detta är närbild på en av de nio krukorna i såbrädan med blomstertobak)


Eftersom fröna är så pyttesmå så spred jag ut de över såkrukorna. Det var omöjligt att så ett och ett frö av dessa. Även dessa behöver gallras givetvis, men det har jag inte gjort än. Däremot har jag sått mera idag och nu blev det Lactuca sativa "Chartwell", bindsallat.

Min händige man har ritat ett växthus som han håller på och bygger just nu. Tanken är att frösådderna (inte blomstertobaken dock) skall få flytta ut dit så småningom när allt är klart. Historien om växthuset och bilder på detsamma kommer i ett senare inlägg.

Inga kommentarer: