fredag 9 november 2012

En låda med drömmar


I år har jag blivit biten av "såbacillen". Jag sår perenner för glatta livet just nu och har även samlat på mig fröer som skall sås senare.

Jag har aldrig haft någon bra förvaring för fröer. De har legat och skräpat lite här och var, men i höst hittade jag lösningen på problemet.

Min mamma och hennes man skall sälja sitt hus under 2013 och flytta till lägenhet. De har påbörjat "projekt rensa" och varje gång man besöker dem finns det nya saker att ta med sig om man vill. När jag var där senast i september tog jag med mig den här fina lådan.


Som synes är den sliten och nött och den har sin historia. Den här lådan gjorde min morfar till min bror och mig någon gång på 70-talet. Den hade vi till att förvara vår Lego i.

Min morfar föddes 1904 på Jären i västra Norge. På slutet av 40-talet flyttade han och mormor med sina två barn till Östfold i östra Norge och där blev de kvar. De fick ytterligare två barn och så småningom åtta barnbarn. Morfar var lärare och även mycket händig. Han var noggrann i allt och han gjorde många fina leksaker till oss barnbarn. Dockhus, leksakslådor och spel var bara några av sakerna vi fick. Allt var gediget och inget gick sönder trots till tider hård hantering av oss barnbarn:-)


Min morfars (och mormors) stora intresse var trädgården. De byggde ett hus som de flyttade till 1957 där de med tiden anlade en underbar trädgård. Det jag kommer ihåg från trädgården är främst den stora blodboken, vackra björkar, fruktträd, Rhododendron, klätterhortensia, kaprifol och en helt fantastisk stenmur ut mot gatan. Dessutom hade de massor av perenner. Min morbror tog över huset i början på 90-talet, men för ett par år sedan såldes det utanför familjen.

Jag var ganska "lillgammal" som liten och tyckte om att umgås med morfar. Vi lyssnade på klassisk musik, läste och var i trädgården. Jag kommer ihåg hur jag fascinerades av kaprifolen som doftade så underbart, men jag kommer också ihåg hur jag tyckte det var spännande med komposten. Morfar pekade och förklarade hur växterna ville ha det och lärde mig namnen på dem.

I den här lådan full med gamla minnen förvarar jag nu några av mina drömmar, dvs mina fröer. Jag drömmer om härlig blomning och nya växter till trädgården.


Min morfar gick bort i 1991 och har aldrig varit i någon av mina trädgårdar. Men jag vet att han hade blivit jätteglad för mitt trädgårdsintresse. Hade han funnits i livet hade han nog bidragit med massor med idèer och tyckt till om både det ena och det andra. När jag jobbar och dagdrömmer i trädgården tänker jag ibland på morfar och funderar på hur han ville gjort. När min mamma är här säger hon ibland "detta hade morfar gillat", och jag vet att det är så.

Detta blev ett långt inlägg och kanske lite utanför ämnet i Blommig fredag som är just "drömmar". Andras tolkningar hittar du här.


19 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Härligt att du delar med dig av dina drömmar och minnen. Jag hade också en trädgårdsintresserad morfar:)). Jag minns så väl när vi i grönsakslandet och åt sockerärter:)).
Lycka till med sådderna:)).
Trevlig helg.
Kram Maria

Marit sa...

Så koselig å lese om din morfar og at du bruker hans kasse til frø. Det hadde han nok likt! Jeg hadde også en mormor som bodde i Østfold som også var veldig glad i hage. Eplet faller ikke så langt i fra stammen ;-))

Ha en fin helg!

Vivishagerom sa...

Denne var virkelig fin og så gøy at den er fra din morfar!
Her var det mange drømmer, og kanskje blomstrer noen av dem til sommeren!

Klem Vivi

Bettina Bäck sa...

Vilket härligt inlägg!
Det verkar inte bara vara en fin låda full av fröer och drömmar, utan också av minnen. Då kan du njuta dubbelt! :-)

Hélena sa...

Inte alls långt från ämnet, känns helt rätt. Dina drömmar och din morfars drömmar. Så vackert och så enkelt! Tack för ett underbart inlägg.
Ha en underbar helg!
Kram Hélena

Ranten sa...

Skikkelig håndtverk : ) Viktig å ha oversikt over grøne sine :) God helg til deg!

MarJE sa...

Så koselig...tenk at boksen har blitt brukt i generasjonar.
Og no er den full av draumar som skal spire neste år...så fantastisk.
Ha ei fin god helg, Klem.

Berit sa...

vilket underbart inlägg om både minnen och drömmar i dubbel betydelse.
Ha en underbar helg!!

Mia sa...

En underbar låda, och en otrolig fin text, fina ord om din morfar, man känner verkligen att du var glad i honom. Dina frö är i bästa händer, han passar nog gott på dom :)

trädgårdsdrömmar sa...

Vilken fin berättelse om din låda.MVH

Gunilla sa...

Vilka fina minnen du har.

Och att ha sina drömmar i en låda med fröer är ju fantastiskt fint.

Trevlig helg

Eva Linnea sa...

En fin och minnesvärd historia. Tack för att du delar med dig!
En skön helg önskar Eva Linnea

Veronica sa...

Vilken härlig berättelse om morfar! Gamla prylar som kan återvinnas tycker jag är fenomenalt. Sen gör det ingenting om det finns en härlig historia som man kan bakom. Alldeles perfekt att ha sina fröer i..drömmen om det som ska blomma nästa år :)

Kram

Lantloppan sa...

Jag hade också en sån där morfar med trädgårdsintresse, fint att drömmarna går i arv och fortsätter att leva :-)
/Liv

Lena/isklockan sa...

Vilket härligt inlägg och vad kul att få äran att överta den vackra lådan.

kram

Törnrosa sa...

Så härligt att få läsa om dina morföräldrar och minnena du har av dem. Förstår att du är duktig på trädgård - syns i dina inlägg - du har ju att brås på. Kan gott se att din morfar hade varit mäkta glad över ditt trädgårdsintresse och även lådans nya "öde".
Hej från Törnrosa

Turid sa...

Så fin. Og veldig gøy med gamle ting, særlig de med affeksjonsverdi.
Ha ei finfin uke.

Anjas Hill sa...

Nora! Vilken underbar låda full av minnen! Jag blir nästan tårögd när jag läser ditt inlägg.
Jag har lärt 'känna' dig lite via Trädgårdsrikets forum och har förstått att det är en empatisk och reflekterande och mycket 'snäll' ('missförstå' det rätt ;)!)person som döljer sig bakom namnet Nora.Vad skulle passa bättre under temat "Drömma"?
Din morfar måste vara väldigt stolt över dig när han tar en titt från sin himmel!/Anja

Helens trädgård sa...

Vilket fint inlägg.
Är övertygad om att din morfar vakar över lådan och hjälper dig på traven även om han inte syns för våra ögon.

Ha det bäst!