fredag 2 november 2012

Den hemliga trädgården


Veckans tema i Blommig Fredag är "hemlig".

Det första jag kom att tänka på när jag läste vilket veckans tema skulle vara är boken "Den hemmelige hagen" av Frances Hodgson Burnett som jag läste när jag var barn och bodde i Norge. Vad den heter på svenska vet jag inte, men det är ju inte otänkbart att den heter något i stil med "Den hämliga trädgården" eller något sånt. Boken handlade om två barn och en hemlig trädgård någonstans i England troligtvis på sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal. Trädgården var låst och gömd bakom murar, och ingen fick gå in dit. Det är nog minst 25 år sedan jag läste boken senast (ja, jag läste den om och om igen:-) så jag kommer inte ihåg så mycket av själva handlingen, men jag kommer ihåg hur jag fantiserade om hur trädgården såg ut. Låsta trädgårdar bakom murar var INTE vanligt i Norge när jag växte upp (det är inte vanligt nu heller) och jag tyckte det var fascinerande och fantasin flödade fritt.

Nu för tiden finns det en "hemlig" trädgård i min nära familj. Ja, så medvetet hemlig är den kanske inte, men den är totalt skyddat från insyn och kan därför kännas lite hemlig.

Det är min mamma och hennes man som äger trädgården jag tänker på. På ena sidan skyddar huset mot insyn, på andra sidan skyddar garaget och höga buskar, på den tredje sidan grannens höga mur och på den fjärde sidan en skogsdunge. De enda som kan titta in i trädgården är grannen med muren, men de som bor där är också lite "hemliga" och verkar trivas bäst inomhus eller bakom sin mur.

Här är ingången (sett från trädgården). Den röda byggnaden är garaget.


Vänder man sig åt andra hållet möter man ingångspartiet till huset.



Så här såg trädgården ut när vi var där i början av augusti.





Jag älskar den här trädgården! Tyvärr kommer den säljas under nästa år eftersom mamma och hennes man har kommit fram till att de numera hellre vill bo i lägenhet. Jag kommer sakna trädgården och huset som inte kommer finnas kvar i familjen eftersom ingen av oss totalt sex barn kan flytta dit. Men bodde jag i närheten så skulle jag helt klart varit spekulant:-)

Däremot skall jag passa på att behålla minnen från trädgården och jag har redan börjat ta sticklingar och dela mammas perenner och flytta till min egen trädgård:-)

Jag skall även passa på att fotografera trädgården nästa sommar. När jag skulle skriva detta inlägget upptäckte jag att jag knappt har några bilder av trädgården utan personer med på bilderna:-)

Detta var mitt bidrag till veckans Blommig Fredag. Andras tolkningar hittar du här.





21 kommentarer:

Hélena sa...

Tänk vad man fäster sig vid trädgårdar och hus. Jättevackert! Det är också läckert att man kan ha kvar minnen genom att ta sticklingar, jag älskar det.
Ha en härlig fredag!
Kram Hélena

trädgårdsdrömmar sa...

Vacker och hemlig trädgård.Men bra att du kan få minnen i form av växter.MVH

Anette sa...

Ser fint ut, det bblir verkligen hemligt när insyn begränsas så väl.
/Anette

Veronica sa...

Underbart att vi tänkte lika...och nu vet du ju vad boken heter! Det är så man blir sugen på att läsa den som vuxen!

Ha en härlig helg Nora!

Kram

Grilling og mat sa...

Det var noe kjent med bildet ja... ;-)

Turid sa...

Så flott hage, og så kjedelig at den skal ut av familien. Det hjelper jo med stiklinger og deling av plantene, a vokser jo hagen videre i din :) Ha ei nydelig helg, Nora.
Klem fra Tua

Marit sa...

Det er jo kjempesynd at huset og hagen skal selges. Men sånn er det noen ganger når foreldrene blir gamle og ikke orker all jobben med hagen. Flott var det der i alle fall! Godt at du har fått tatt noen stiklinger derfra. Ha en fin fredag! Klem!

Elin sa...

Veldig fin hage. Skjønner godt det er trist når den skal selges! Men det er jo bra du bevarer minner og planter fra mamma's hage:)
Ha en flott helg!
-Hilsen Elin-

Berit sa...

Vilken fin underbar hemlig trädgård. Förstår att det blir lite sorg då den inte längre blir tillgänglig för er.
Ha en underbar helg!!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Undres om flere har tenkt på boka... jeg tenkte også på sangen Secret garden har spilt inn, den er på cd i hylla bak meg.

Godt å få med seg noen planter fra en have som selges.
Jeg tøyser med at jeg kjøpte ut søsteren min og betalte 2,1 mill for epletreet i haven til barndomshjemmet mitt. Herligere epler finnes ikke! Jeg fikk jo et stort hus på kjøpet da ;:OD)
Ha fin hælj !

Bettina Bäck sa...

Vilket fint bidrag! Du är den andra i bloggtemat som nämner boken, den blir jag riktigt nyfiken på. Trevlig helg!

Ranten sa...

Det var jo både en fin men også en litt trist historie :) Vi ligger også godt gjemt for de fleste :)Ha en god helg!

Monica sa...

Vad bra att du har möjlighet att ta med dig och bevara lite av en älskad trädgård ...
Tjingeling

Ranunkel i rabatten sa...

Tänk va snopet det känns då andra bestämmer om ens favoritträdgårdar. Jag hoppas att du hittar en ny plats! Ha en fin helg.

Lantloppan sa...

Tur att man kan flytta växter och ta med sig minnena :-) Ha en fin helg!
/Liv

Vivishagerom sa...

Dette var virkelig en flott hage. Trasig at den skal selges da!

Ønsker deg en fin helg. Du er hjertelig velkommen til å delta i min fotoutfordring i morgen!

Klem Vivi

Törnrosa sa...

Det är underbart med en hemlig trädgård! Även om den inte är ens egen.
Hej hopp och kram.

MarJE sa...

For ein flott hage...forstår godt at det er trist når den skal ut av slekta. Litt trøst at du tek med deg plantar som du kan ha i din hage og kan sjå på som gode minner.
Ha ei flott helg, Klem.

Lena/isklockan sa...

Härlig trädgård. Den där boken är jag besviken att jag inte läste som barn. Får nog leta efter den , kanske på biblioteket.

Kram

Laila sa...

Den boken har mina barnbarn som talbok och vi har med stor fascination lyssnat på den tillsammans!
Gillar din mammas trädgård!
Ha det gott!/Laila

Marie sa...

Nydelig hage!

God helg :)